Kan bara inte låta bli…

Just när jag bestämt mig för att jag måste ligga lågt ett tag med att ropa in fler smyckeskrin och faktiskt få lite ordning på det jag har dyker detta upp!

Just ett sådant armband har jag letat efter, de är i celluloid och troligen från 30-talet – och i mitt tycke väldigt vackra. Att det sedan fanns åtminstone två halsband som jag tror skulle kunna vara bakelit och lite annat smått och gott så var det värt pengarna många gånger om.

Samma dag dyker ett riktigt ”Helen-halsband” upp i posten. Ett svartvitt halsband, äkta 60-tal som dessutom varit rekvisita i en film, kunde jag ju bara inte avstå!2016-07-08 16.05.55

Ett riktigt kap?

Var ute ett ärende och på vägen hem fick jag för mig att gå in på Kupan. Jag är inte där så ofta, de brukar inte ha särskilt mycket smycken och de de har brukar vara rätt dyra… men idag kanske, kanske jag gjorde ett riktigt fynd – ett fynd för mig, jag är inte så säker på att så många andra hade gått igång på det här.

2016-07-06 11.21.46

Köpte i alla fall dessa två par örhängen för 13 kr. Det gula paret skulle kunna vara ett par i bakelit, och gamla, de svartgrå vet jag inte riktigt vad det är för material men de är mer troligen 60-tal. Oavsett vilket egentligen så tycker jag nog att 13 kr är ett kap!

Båda paren är tyvärr lite fula på baksidan av att någon har klistrat clipsen och kladdat. Det är väl möjligen det jag kan undra lite över, själva clipsen är av gammalt datum men är de så gamla som clipsen eller är de utbytta?

Väldigt nöjd med dagens lilla utflykt 😊

Örhängen av celluloid

Idag har jag plockat fram ett par riktigt gamla (tror jag) örhängen som jag, i alla fall nästan, vet är i äldre celluloid. Tyvärr är det ena lite missfärgat men jag tänker att om jag hittar ålder och material så kanske jag kan hitta någon idé hur jag kan göra det bättre. Kan vara solblekt och då är det nog bortom räddning…

Så fram med böcker och dator och börja leta efter liknande. Baksidan är också viktig i detta sammanhang, man kan ha mycket hjälp av att studera hur själva skruven är konstruerad.

Det här hittade jag, jag tycker alla tre är väldigt lika. När jag läser texten till bilderna, två av dem, kallas denna celluloid för featherlite eller bubbleite, aldrig hört något av uttrycken… men när jag söker på de uttrycken visar det sig att detta material är från 50-talet och alltså inte så gamla som jag tror. Den tredje bilden, de vita, står det att de är Art Deco.

Jag tycker fortfarande att dessa ser ut som 20/30-tal så jag tar ett varv med skruven också… De flesta jag har hittat som ser liknande ut har clips, verkar lite lurigt.

Celluloid var en av de första plaster som användes till smycken, framför allt från början av 1900-talet och framåt. Tanken var att ersätta elfenben. Särskilt populärt var det i början av 1900 till Art Deco-perioden  (20/30-tal). Men celluloid har utvecklats under årtionden så det finns celluloid-smycken från början av 1900-talet fram till idag.

Synar skruven lite ordentligt och läser mig till att skruvarna användes mindre och mindre efter 40-talet men det hjälpte ju inte…

Letar celluloid från Art Deco-perioden och det jag hittar är oftast lite blankare och har inte särskilt mycket strasstenar. Men jag hittar också några matta men inte i stil med örhängena.

Jag får nog trots allt lite på texten jag hittade om celluloid och konstatera att troligen är dessa örhängen från 50-talet och gjorda i den formen av celluloid som kallas för featherlite eller bubbleite.

 

 

Halsband med gröna löv i plast

Idag undersöker jag ett halsband med gröna löv i plast. Det här är svårt, vid en första anblick ser det relativt nytt ut, snarare 70/80-tal än 50/60-tal och ska därför sorteras ut från samlingen. Men studerar jag delarna lite noggrannare så blir jag betydligt mer tveksam.

De gröna löven ser nya ut, ringarna emellan löven ser också moderna ut men låset ser inte alls modernt ut…

Letat som en tokig i böcker, på Pinterest och googlat alla möjliga kombinationer men inte lyckats hitta någonting som liknar detta halsband. Det närmaste jag kommit är de här… De flesta av de här är från 30-talet men jag är väldigt tveksam till att det skulle vara så gammalt.

Men jag får leta vidare, dyker ner bland låtens utveckling istället. Inte hjälpte det heller, den typen av lås började användas redan i slutet på 1800-talet och fram tills idag, hittar inga uppgifter jag kan använda alls.

Så då kvarstår att försöka klura ut vad det är för material, och om den kunskapen kan hjälp mig med ålder. Men jag har tyvärr gått bet även där…

Så jag får lägga den tillbakaden till samlingen igen och hoppas på att jag helt plötsligt stöter på en bild på något liknande så jag kan ta det därifrån.

Mera fynd…

Idag är det tisdag och då besöker jag allt som oftast Erikshjälpen. Idag fyndade jag både det ena och det andra, bland annat det blev fyra smycken, två halsband, ett par örhängen och en brosch.

De här två är jag väldigt säker på, både att materialet är någon form av plast och att de är äldre. Ålder och vilken typ av plast får jag undersöka närmare vad det lider.

De här två däremot är jag betydligt mer osäker på, det kan vara förvånansvärt svårt att skilja på glas och äldre plast (äldre plast är ofta mycket tyngre än dagens). Men jag får väl fram med den varma nålen och testa…

Några av veckans fynd av plastsmycken

Jag får nog snart köpa ett större skåp, och få lite ordning på kategoriseringen… Men så länge jag inte fått ordning på material och troliga åldrar har jag bestämt mig för att inte sälja något som jag bedömer som äldre plast, även om jag ibland tror att det snarare är 70/80-tal än tidigare.

Lite av veckans fynd;

Det som är klart svårast är halsbanden, lås och andra ”baksidor” kan bjuda på mycket information om ålder men det är betydligt vanligare att ett halsband har nytt lås eller är omträdda än att tex ett örhänge har fått nya clips. Men jag är ju ännu så länge i lärstadie så jag lär mig förhoppningsvis också att se skillnad på, i alla fall en del, olika plasttyper.

Nytt till samlingen

Igår kom den här vackra ringen på posten, ropat in den från en trevlig tjej på Tradera. Blev väldigt nöjd när den kom, den blir en väldigt bra/fint tillskott till min samling.

Ska bli väldigt roligt att vara detektiv och leta vidare om jag kan hitta något om den, har aldrig sett någon liknande.

Oväntat fynd

Idag har jag gjort ett oväntat fynd!  Jag ropade in lite tomma smyckeaskar av blandad ålder för att ha när jag säljer lite dyrare smycken. Hämtade paketet igår men packade inte upp det förrän på morgonen idag – och döm om min förvåning när jag hittade denna underbara smyckeask bland dem! Måste definitivt vara av någon äldre typ av plast, kanske ev bakelit. Visserligen är det äldre plastsmycken jag samlar på men en vacker smyckeask platsar väl?

2016-04-02 08.28.11Igår hittade jag dessutom denna fina brosch, jag tror den är riktigt gammal. Känner mig väldigt nöjd 😊.

Veckans fynd

Hittat lite av varje den här veckan, lite inropat på Tradera, lite fyndat på Erikshjälpen.

2016-03-30 15.51.35Den här tavlan blev jag väldigt nyfiken på, jag hittade den på Erikshjälpen. Jag tror att den är rätt gammal och att ramen kan vara av bakelit, eller av någon annan äldre plast. Ska bli spännande att se om jag kan hitta något liknande.

Sedan har det blivit lite till min samling. Armbandet tror jag var ett riktigt fynd, visserligen har bakeliten en repa och mässingen är nog lagad men de här kan kosta upp till ett par tusen (eBay) och jag betalade en dryg hundralapp.

 

Ikapp med min samling…

Idag har jag tagit de sista fotografierna för att komma ikapp med min samling av äldre plastsmycken, dvs nu finns åtminstone ett foto av varje plastsmycke jag har i min samling. En länk till bildbiblioteket finns under fliken Min samling.

Nu ska jag börja med att försöka katalogisera alla, ålder, material och i vissa fall även tillverkare, tyvärr alldeles för få som är märkta. Det är ju denna delen som är rolig, detektivarbetet, som jag kan ägna många nördiga timmar åt…

Samlingen växer ju men då kan jag fota ett smycke i taget när jag skaffat det. Dessutom kommer nog några att rensas ut, jag tror mig redan veta några som är för ”unga”, dvs senare än 60-talet, och några där jag är väldigt tveksam till om det ens är plast. Märkligt nog kan det faktiskt i vissa fall vara svårt att skilja på plast och glas.