Rysk brosch

Lite nytt till samlingen – igen… Den här gången några plastsmycken som känns extra spännande eftersom de är annorlunda än mycket annat i samlingen.

En speciellt och det är min fisk. Det roliga med att vara smyckenörd är att ibland träffar man på fler med samma passion, i det här fallet Olga som jag har fått denna ljuvliga plastfisk av, tack Olga! Min första – och enda – plastbrosch från Ryssland.

De två översta är franska celluloid-broscher från 20/30-tal, har flera av den här typen sedan tidigare, dock inga med dessa mönster.

Nästa rad består av två örhängen, troligen 60-tal, och troligen lucite. De kräver dock lite mer undersökning.

Den fina lilla elefanten som hänger i sin bete är av celluloid och också tidig, precis som de översta, skulle kunna vara från början av seklet.

Det flerfärgade häftiga halsbandet kräver med undersökning men min teori är lucite och 60-tal. Har ingenting liknande i samlingen så det känner jag mig särskilt nöjd över.

 

Samling i samlingen

Idag försöker jag läsa in mig på de här broscherna i celluloid. Har några stycken olika varianter, jag hittar dem då och då.

Har några olika varianter, de här är båda märkta Depose, France.

Jag trodde att Depose var ett firmanamn men när jag började leta visade det sig att det bara betyder ungefär ”registrerad”, motsvarar copyright. Tji fick jag! Men franska är de och, enligt all information jag hittar, från 20-talet.

Den första celluloiden kom ju för att det skulle vara ett material som skulle likna elfenben för att man skulle minska användandet. Så jag tänker att det ska likna snidade elfenbenssmycken.

En annan variant jag hittat är denna med en liten elefant, den är betydligt mindre och utan märkning. Troligtvis från samma tid.

Och så till sist, ett par varianter till. Den högra är fransk och mest troligt är att även den vänstra har samma ursprung. Tittar jag på baksidan så är min gissning att även dessa kommer från samma tid, 20/30-tal.

Veckans raid

Veckans raid på Erikshjälpen och Kupan resulterade i den här ”lilla” högen. Jag hade ju inget i min samling innan (?!) så jag tyckte att jag behövde de här…

2016-10-06-16-08-08

De här är i celluloid och köps som souvenirer. Ett billigare alternativ till skurna broscher i ben. Har inte lärt mig ännu hur gamla de är, från början trodde jag 50-talet när fler kunde åka på semester men tittar jag på låsen så får jag en känsla av att de är äldre.

Resten är sådant som jag måste dyka ner i lite mer ordentligt. Ringarna, den ena vet jag inte ens om den är gammal, den andra skurna har jag en liknande sedan förut men vet fortfarande inte riktigt vad det är och var de kommer ifrån. Broscherna, den med blommor vet jag är gammal och troligen i celluloid men den svarta broschen vet jag varken ålder eller material. Örhängena fick bara följa med hem bara för att de är så typiska, har säkert hur många liknande som helst…

 

Idag är jag detektiv igen

Idag leker jag smycke-detektiv igen, försöker klura ut ålder och material på några av mina senaste inköp/tillägg till samlingen.

 

Den här broschen, eller egentligen är det en ”klämma”, vet jag är i celluloid. På engelska kallas dessa typer av broscher/klämmor för dress-clip. Har inte hittat något bra svenskt ord för det, men jag tror att man satte dem i ringningen på klänningen eller blusen. Men ålder? De flesta liknande jag hittar bilder på är ”art deco”, alltså 30-tal.

Den ser ju modern ut men synar jag sånt som klämman och material så är jag rätt övertygad, det här är celluloid från 30-talet.

Det här fina vita halsbandet med matchande örhängen är ett annat fynd jag är extremt nöjd med.

Det här är lite knepigare men det är ju längre fram än 30-tal… snarare 50-tal eller möjligtvis 60-tal. Material är troligen även här celluloid men gjuten. Skulle kunna vara någon annan typ av plast också. Ser väldigt nytt ut men plast kan verkligen se helt nytt ut även om det är riktigt gammalt. Synar jag detaljer som lås, clips och annat så tror jag fortfarande på 50/60-tal. Snarare 60-tal eftersom det mesta jag sett från 50-talet oftast haft plastlöv en fastsatta på metall och de från 60-talet är oftare enbart plast som här. Skulle också kunna vara senare, 70-tal, men jag bestämmer mig för att det är 60-tal – så länge jag inte hittar något riktigt liknande.

Jag är lite fundersam över den här typen av smycken, har fler i lite samma stil, som i stort sett är omöjliga att hitta bilder på. Jag tänker att de kanske är svensktillverkade, eller åtminstone från norra Europa? Detta eftersom väldigt mycket av bildmaterial jag hittar på nätet och i böcker kommer från USA eftersom där är plastsmycken ett samlarområde på ett annat sätt än här. Men, för att härma Triss-reklamen, plötsligt händer det! Man ramlar på en bild eller någon annan information när man letar efter något helt annat…

Lite nytt till samlingen – igen…

Igår fick jag bland annat detta underbara halsband på posten tillsammans med en annan ”godis-påse”. Dessutom letade mamma fram ett gammalt armband från hennes gömmor.

Halsbandet med rosor är jag hyfsat säker på är i celluloid men åldern är betydligt knepigare… Den här typen av halsband har gjorts sedan 30-talet men eftersom jag ser att det är gjutet (”hopfogning” på mitten) så tror jag att det är senare, troligen 50/60-tal.

De vågformade örhängena är nog lucite, också från 50/60-tal. Även de här är lite luriga, kan vara 70-tal, har inte riktigt lyckas klura ut när det här typen clips användes.

De fina örhängena med ”bergskristall” i plast är nog också i lucite men snarare 40/50-tal, i alla fall tyder clipsen på det.

Halsbandet i blått är definitivt lucite och 50/60-tal.

Till sist då mammas armband som hon inte riktigt kunde komma på hur gammalt det var men mest troligt är 60-tal. Måste ta en vända med lite testmetoder, vet inte vilket material detta är. Det troliga är lucite, när jag letar hittar jag en del liknande från 60-talet som är lucite.

Testar knappar

Hade förmånen att hitta ett mindre parti riktigt gamla knappar på kartor. Jag var helt säker på att de var i bakelit eller möjligen i någon äldre typ av celluloid men när jag la ut dem på Tradera får jag ett meddelande med en fråga ”hur säker är jag på bakelit, utomlands var det vanligt att man gjorde knappar av stennöt/corozo/tagua, särskilt innan plasten”.

Så nu lärde jag mig något nytt igen, det är så otroligt roligt att göra det! Men det innebär också att jag måste fram med knapparna och testa om det verkligen är bakelit som jag trodde.

20160906_10205220160906_102035

Steg 1; lukt. De flesta sitter ju fast på karta men jag kunde peta bort en som går att få dit igen. Men jag vill inte köra hett vatten-testet utan jag försöker gno en knapp varm istället. Resultat – får inte fram någon lukt alls.

20160906_10271820160906_102335

Steg 2; test med kromglansen (går nog lika bra med autosol misstänker jag). Ska bli brungult när man testar mot materialet men nej då, det händer inget.

Då får vi ta nästa teori, en äldre form av celluloid men eftersom jag inte får fram någon lukt så är det alternativet också tveksamt. Sedan finns det ju ebonit och guttaperka som ju är en slags hårt gummi men de borde också lukta…Suck.

1473151361820-2044558474

Efter att ha lusläst test-delen så var det enda jag kom längre med var att corozo-nöten och liknande nötter användes för att efterlikna elfenben så det känns inte heller så troligt. Men – ägnade mig åt att söka på det och får upp knappar som visst påminner om de jag har.

6e33331bf9e934d1703ef8783088404e 9f03df79417927ddf2fbd434e26a6ef9 db500c2a3002556ba9af246e118d48c9 09691290682e5f6da1a29079b868a29a

Får erkänna att jag går bet, min bästa gissning är ändå att detta är någon form av bakelit och/eller celluloid. Men är det något jag har lärt mig sedan jag började samla äldre plast är att jag ständigt möter material jag aldrig hört talas om och att plast verkligen inte bara ät plast…

Hur organiserar man samling?

Känner mig just nu extremt förvirrad. Hur organiserar man egentligen en samling? Den frågan brottas jag med. Ska man organisera i vad det är, dvs halsband för sig, örhängen för sig? Eller vilken tid de är ifrån? Eller material? Färger? Eller något helt annat upplägg?

Och vad är det smartaste sättet att förvara? I lådor i någon slags ordning? I plastpåse med information om smycket? Just nu är jag ägare till två mindre arkivskåp och ett skåp med smålådor – använda varje skåp till en variant? Finns det andra lösningar?1473084406658-1294208530

Min samling börjar bli så stor så jag vill enkelt kunna se om jag redan äger något liknande men också ta hjälp av tidigare smycken för att förenkla ålders- och materialbestämning av nya inköp.

En goodiebag

Nu – äntligen – är städvecka och andra oviktiga saker gjorda och man kan ägna sig åt det viktiga igen… som min samling av äldre plastsmycken, mina andra vintagesmycken och mitt skapande. Nu när hösten kommer blir det ju mer innesittande så då blir det mer tid till min hobby.

Idag har jag inhandlat en ”goodiebag” på Erikshjälpen och på Kupan. Har också plockat fram och börjat fotografera det som blivit inhandlat i sommar. Det roliga – och samtidigt mindre bra för plånboken – är att plastsmycken, särskilt 50/60-tal, finns det gott om… och eftersom jag inte bestämt mig för någon särskild inriktning så blir det just nu allt möjligt. Får nog så småningom skaffa mig någon slags struktur på samlingen. Men samtidigt är det mycket som också är billigt eftersom det inte är gigantiskt många som samlar ju st inom detta område.

Väldigt nöjd med dagens påse, för 150 kr fick jag ihop en rejäl godispåse. Sen gäller det att sortera ut agnarna från vetet vilket inte alltid är helt enkelt. Särskilt armband kan vara väldigt svårt att reda ut vad som är gammalt och vad som är nytt – men jag blir bättre och bättre!

Idag blev en bra dag

Idag blev en bra dag trots regn, iskalla vindar och allmänt urtrist väder. Bra för att min absoluta favorit-tidning Retro dök upp i brevlådan, är man det minsta road av ”gamla prylar” och nödvändigtvis inte av fin-antikviteter,  då bara måste man läsa Retro. När den kommer är jag fast i timmar! Dessutom hade dagen ett besök på Erikshjälpen som resulterade i lite fynd och så kom det lite fint i brevlådan.

Förutom Tradera, loppisar och auktionsfirmor så har jag dessutom hittat (tack Olga för tipset) en jättebra loppisgrupp på Facebook som passar mina behov/önskemål bra.

Nu när jag är hemma igen så börjar det också bli dags att lägga ut lite nytt på Tradera, nu börjar väl folk vara lite köpsugna? Så nu är det fotografering för hela slanten. Fast egentligen borde jag städa, suck…

Lite nya ”fynd”

Jag har inte varit på Kupan så många gånger i sommar men idag behövde jag lite tyg att ha i botten på några lådor som jag ska ha delar av min samling i. Kupan brukar vara hyfsat bra på tyger så jag tog en runda dit.

Man kan ju naturligtvis inte gå in på Kupan och bara leta tyger utan då måste man ju gå om det lite också… Och ”fyndade” både örhängen och brosch som är i äldre plast.

”Fyndade” är väl inte helt sant, de var inte särskilt billiga. Kupan är tyvärr oftast, med loppis-mått mätt, ganska dyra när det gäller smycken.

Däremot fyndade jag en äldre fick/väskspegel 2016-08-04 13.57.21och några skoblock men det är ju en annan historia!