I vänta på inspiration

Inspiration och kreativitet kräver tid och ro har jag insett. Har haft ett jobbigt år och då försvinner inspirationen och kreativiteten totalt, går liksom inte att tvinga fram.

Har man det som yrke är det säkert annorlunda, då hittar man säkert teknik för det där men jag har för tillfället helt tappat bort den, suck. Så i väntan på att den ska komma tillbaka till mig så passar jag på att laga och trä om lite.2016-10-05-15-31-13

Det här halsbandet i plast är köpt till min samling och när jag skulle lägga in det gick snöret sönder. Lite trixigt att trä om men det ska nog gå.2016-10-05-15-31-58

Nästa halsband är gjort av glaspärlor och ska säljas när det blivit åtgärdat. Det här halsbandet är enklare att trä om, det är ju bara att se till att pärlorna kommer i rätt ordning. Vis av skadan plockar jag bara halva först (dra av allihop och du har inte en aning om hur de ska sitta…).

Detektivarbetet fortsätter

Detektivarbetet fortsätter, idag med den här fina, ovanliga broschen.

Har sett något lite liknande men den hade en figur på. Den  2ab41c2bcb0560db29d146d6bf64c29b

broschen är i bakelit och från 30-talet. Tiden stämmer nog rätt bra med min brosch också, låset kan vara från den tiden, det är en ganska typiskt tidigt C-lås.

Hela stilen är art deco, fyrkantig med ”trappor” är typiska för 30-tal och art deco. Återstår att klura ut vad det är för material, så fram med testgrejerna…

Den bruna, bärnstensfärgade delen (amber eller rootbeer kallas den i USA) är i alla fall inte bakelit (inte det vita heller för den delen) eftersom jag inte fått någon som helst reaktion när jag testar med Simichrome. Den vita delen har jag hela tiden trott var annat material, hade det varit bakelit hade den inte varit så vit. Bakelit som var vit är numera mer elfenbensfärgad har jag lärt mig.

Så bakelit var det inte, då är det frågan om celluloid eller lucite, eller kanske en kombination av båda. Både celluloid och lucite hade kommit vid den här tiden. Spontant så tror jag på lucite beroende på, återigen, den vita delen. Jag har aldrig sett något celluloid-smycke som har haft den vita färgen och eftersom det vita nästa säkert är lucite så är nog de bärnstensfärgade delarna det också. Jag får inte fram någon lukt så jag bestämmer mig för lucite…

Idag är jag detektiv igen

Idag leker jag smycke-detektiv igen, försöker klura ut ålder och material på några av mina senaste inköp/tillägg till samlingen.

 

Den här broschen, eller egentligen är det en ”klämma”, vet jag är i celluloid. På engelska kallas dessa typer av broscher/klämmor för dress-clip. Har inte hittat något bra svenskt ord för det, men jag tror att man satte dem i ringningen på klänningen eller blusen. Men ålder? De flesta liknande jag hittar bilder på är ”art deco”, alltså 30-tal.

Den ser ju modern ut men synar jag sånt som klämman och material så är jag rätt övertygad, det här är celluloid från 30-talet.

Det här fina vita halsbandet med matchande örhängen är ett annat fynd jag är extremt nöjd med.

Det här är lite knepigare men det är ju längre fram än 30-tal… snarare 50-tal eller möjligtvis 60-tal. Material är troligen även här celluloid men gjuten. Skulle kunna vara någon annan typ av plast också. Ser väldigt nytt ut men plast kan verkligen se helt nytt ut även om det är riktigt gammalt. Synar jag detaljer som lås, clips och annat så tror jag fortfarande på 50/60-tal. Snarare 60-tal eftersom det mesta jag sett från 50-talet oftast haft plastlöv en fastsatta på metall och de från 60-talet är oftare enbart plast som här. Skulle också kunna vara senare, 70-tal, men jag bestämmer mig för att det är 60-tal – så länge jag inte hittar något riktigt liknande.

Jag är lite fundersam över den här typen av smycken, har fler i lite samma stil, som i stort sett är omöjliga att hitta bilder på. Jag tänker att de kanske är svensktillverkade, eller åtminstone från norra Europa? Detta eftersom väldigt mycket av bildmaterial jag hittar på nätet och i böcker kommer från USA eftersom där är plastsmycken ett samlarområde på ett annat sätt än här. Men, för att härma Triss-reklamen, plötsligt händer det! Man ramlar på en bild eller någon annan information när man letar efter något helt annat…

Lite nytt till samlingen – igen…

Igår fick jag bland annat detta underbara halsband på posten tillsammans med en annan ”godis-påse”. Dessutom letade mamma fram ett gammalt armband från hennes gömmor.

Halsbandet med rosor är jag hyfsat säker på är i celluloid men åldern är betydligt knepigare… Den här typen av halsband har gjorts sedan 30-talet men eftersom jag ser att det är gjutet (”hopfogning” på mitten) så tror jag att det är senare, troligen 50/60-tal.

De vågformade örhängena är nog lucite, också från 50/60-tal. Även de här är lite luriga, kan vara 70-tal, har inte riktigt lyckas klura ut när det här typen clips användes.

De fina örhängena med ”bergskristall” i plast är nog också i lucite men snarare 40/50-tal, i alla fall tyder clipsen på det.

Halsbandet i blått är definitivt lucite och 50/60-tal.

Till sist då mammas armband som hon inte riktigt kunde komma på hur gammalt det var men mest troligt är 60-tal. Måste ta en vända med lite testmetoder, vet inte vilket material detta är. Det troliga är lucite, när jag letar hittar jag en del liknande från 60-talet som är lucite.

Hur organiserar man samling?

Känner mig just nu extremt förvirrad. Hur organiserar man egentligen en samling? Den frågan brottas jag med. Ska man organisera i vad det är, dvs halsband för sig, örhängen för sig? Eller vilken tid de är ifrån? Eller material? Färger? Eller något helt annat upplägg?

Och vad är det smartaste sättet att förvara? I lådor i någon slags ordning? I plastpåse med information om smycket? Just nu är jag ägare till två mindre arkivskåp och ett skåp med smålådor – använda varje skåp till en variant? Finns det andra lösningar?1473084406658-1294208530

Min samling börjar bli så stor så jag vill enkelt kunna se om jag redan äger något liknande men också ta hjälp av tidigare smycken för att förenkla ålders- och materialbestämning av nya inköp.

En goodiebag

Nu – äntligen – är städvecka och andra oviktiga saker gjorda och man kan ägna sig åt det viktiga igen… som min samling av äldre plastsmycken, mina andra vintagesmycken och mitt skapande. Nu när hösten kommer blir det ju mer innesittande så då blir det mer tid till min hobby.

Idag har jag inhandlat en ”goodiebag” på Erikshjälpen och på Kupan. Har också plockat fram och börjat fotografera det som blivit inhandlat i sommar. Det roliga – och samtidigt mindre bra för plånboken – är att plastsmycken, särskilt 50/60-tal, finns det gott om… och eftersom jag inte bestämt mig för någon särskild inriktning så blir det just nu allt möjligt. Får nog så småningom skaffa mig någon slags struktur på samlingen. Men samtidigt är det mycket som också är billigt eftersom det inte är gigantiskt många som samlar ju st inom detta område.

Väldigt nöjd med dagens påse, för 150 kr fick jag ihop en rejäl godispåse. Sen gäller det att sortera ut agnarna från vetet vilket inte alltid är helt enkelt. Särskilt armband kan vara väldigt svårt att reda ut vad som är gammalt och vad som är nytt – men jag blir bättre och bättre!

Lite nya ”fynd”

Jag har inte varit på Kupan så många gånger i sommar men idag behövde jag lite tyg att ha i botten på några lådor som jag ska ha delar av min samling i. Kupan brukar vara hyfsat bra på tyger så jag tog en runda dit.

Man kan ju naturligtvis inte gå in på Kupan och bara leta tyger utan då måste man ju gå om det lite också… Och ”fyndade” både örhängen och brosch som är i äldre plast.

”Fyndade” är väl inte helt sant, de var inte särskilt billiga. Kupan är tyvärr oftast, med loppis-mått mätt, ganska dyra när det gäller smycken.

Däremot fyndade jag en äldre fick/väskspegel 2016-08-04 13.57.21och några skoblock men det är ju en annan historia!

Kan bara inte låta bli…

Just när jag bestämt mig för att jag måste ligga lågt ett tag med att ropa in fler smyckeskrin och faktiskt få lite ordning på det jag har dyker detta upp!

Just ett sådant armband har jag letat efter, de är i celluloid och troligen från 30-talet – och i mitt tycke väldigt vackra. Att det sedan fanns åtminstone två halsband som jag tror skulle kunna vara bakelit och lite annat smått och gott så var det värt pengarna många gånger om.

Samma dag dyker ett riktigt ”Helen-halsband” upp i posten. Ett svartvitt halsband, äkta 60-tal som dessutom varit rekvisita i en film, kunde jag ju bara inte avstå!2016-07-08 16.05.55

Halsband med gröna löv i plast

Idag undersöker jag ett halsband med gröna löv i plast. Det här är svårt, vid en första anblick ser det relativt nytt ut, snarare 70/80-tal än 50/60-tal och ska därför sorteras ut från samlingen. Men studerar jag delarna lite noggrannare så blir jag betydligt mer tveksam.

De gröna löven ser nya ut, ringarna emellan löven ser också moderna ut men låset ser inte alls modernt ut…

Letat som en tokig i böcker, på Pinterest och googlat alla möjliga kombinationer men inte lyckats hitta någonting som liknar detta halsband. Det närmaste jag kommit är de här… De flesta av de här är från 30-talet men jag är väldigt tveksam till att det skulle vara så gammalt.

Men jag får leta vidare, dyker ner bland låtens utveckling istället. Inte hjälpte det heller, den typen av lås började användas redan i slutet på 1800-talet och fram tills idag, hittar inga uppgifter jag kan använda alls.

Så då kvarstår att försöka klura ut vad det är för material, och om den kunskapen kan hjälp mig med ålder. Men jag har tyvärr gått bet även där…

Så jag får lägga den tillbakaden till samlingen igen och hoppas på att jag helt plötsligt stöter på en bild på något liknande så jag kan ta det därifrån.

Mera fynd…

Idag är det tisdag och då besöker jag allt som oftast Erikshjälpen. Idag fyndade jag både det ena och det andra, bland annat det blev fyra smycken, två halsband, ett par örhängen och en brosch.

De här två är jag väldigt säker på, både att materialet är någon form av plast och att de är äldre. Ålder och vilken typ av plast får jag undersöka närmare vad det lider.

De här två däremot är jag betydligt mer osäker på, det kan vara förvånansvärt svårt att skilja på glas och äldre plast (äldre plast är ofta mycket tyngre än dagens). Men jag får väl fram med den varma nålen och testa…