Testar knappar

Hade förmånen att hitta ett mindre parti riktigt gamla knappar på kartor. Jag var helt säker på att de var i bakelit eller möjligen i någon äldre typ av celluloid men när jag la ut dem på Tradera får jag ett meddelande med en fråga ”hur säker är jag på bakelit, utomlands var det vanligt att man gjorde knappar av stennöt/corozo/tagua, särskilt innan plasten”.

Så nu lärde jag mig något nytt igen, det är så otroligt roligt att göra det! Men det innebär också att jag måste fram med knapparna och testa om det verkligen är bakelit som jag trodde.

20160906_10205220160906_102035

Steg 1; lukt. De flesta sitter ju fast på karta men jag kunde peta bort en som går att få dit igen. Men jag vill inte köra hett vatten-testet utan jag försöker gno en knapp varm istället. Resultat – får inte fram någon lukt alls.

20160906_10271820160906_102335

Steg 2; test med kromglansen (går nog lika bra med autosol misstänker jag). Ska bli brungult när man testar mot materialet men nej då, det händer inget.

Då får vi ta nästa teori, en äldre form av celluloid men eftersom jag inte får fram någon lukt så är det alternativet också tveksamt. Sedan finns det ju ebonit och guttaperka som ju är en slags hårt gummi men de borde också lukta…Suck.

1473151361820-2044558474

Efter att ha lusläst test-delen så var det enda jag kom längre med var att corozo-nöten och liknande nötter användes för att efterlikna elfenben så det känns inte heller så troligt. Men – ägnade mig åt att söka på det och får upp knappar som visst påminner om de jag har.

6e33331bf9e934d1703ef8783088404e 9f03df79417927ddf2fbd434e26a6ef9 db500c2a3002556ba9af246e118d48c9 09691290682e5f6da1a29079b868a29a

Får erkänna att jag går bet, min bästa gissning är ändå att detta är någon form av bakelit och/eller celluloid. Men är det något jag har lärt mig sedan jag började samla äldre plast är att jag ständigt möter material jag aldrig hört talas om och att plast verkligen inte bara ät plast…

Hur organiserar man samling?

Känner mig just nu extremt förvirrad. Hur organiserar man egentligen en samling? Den frågan brottas jag med. Ska man organisera i vad det är, dvs halsband för sig, örhängen för sig? Eller vilken tid de är ifrån? Eller material? Färger? Eller något helt annat upplägg?

Och vad är det smartaste sättet att förvara? I lådor i någon slags ordning? I plastpåse med information om smycket? Just nu är jag ägare till två mindre arkivskåp och ett skåp med smålådor – använda varje skåp till en variant? Finns det andra lösningar?1473084406658-1294208530

Min samling börjar bli så stor så jag vill enkelt kunna se om jag redan äger något liknande men också ta hjälp av tidigare smycken för att förenkla ålders- och materialbestämning av nya inköp.

Hittat en ny kärlek…

Har hittat en ny kärlek… Jakob Bengel heter han, var tysk och var verksam på 1920-30-talet. Upptäckte denne formgivare tack vare min passion för äldre plastsmycken, han jobbade nämligen mycket med kombinationen krom och galalith (fransk version av bakelit).

Om jag har förstått rätt är detta en tysk firma i Idar-Oberstain som tillverkade klock-kedjor, som under 20- och 30-talet gjorde en utflykt till smyckemarknaden. De är helt enkelt underbara och absolut egna i sitt slag! Tyvärr gör ju det också att priserna ligger lite utanför vad jag lägger på mina smycken men man kan ju drömma om att hitta ett Bengel-smycke på en loppis eller i ett smyckeskrin 😊

Jag har samlat bilder på Pinterest-anslagstavla om Bengel men här är ett litet smakprov;e467733f78dc3f50f48a78f545113a34ee16b48d9fa7aedc35832a3acb3d4b86e0dfad0d8a7e1222a6107ce66827d747909b1a6cdc696cd2d4471fc127e37a48c573ea2c2e0ba2a869c8d469ba3c7340d851a29ab9a5cb6f50aac9f29323438eded0914d72d14f9c75901e9f4cbc64a6

 

En goodiebag

Nu – äntligen – är städvecka och andra oviktiga saker gjorda och man kan ägna sig åt det viktiga igen… som min samling av äldre plastsmycken, mina andra vintagesmycken och mitt skapande. Nu när hösten kommer blir det ju mer innesittande så då blir det mer tid till min hobby.

Idag har jag inhandlat en ”goodiebag” på Erikshjälpen och på Kupan. Har också plockat fram och börjat fotografera det som blivit inhandlat i sommar. Det roliga – och samtidigt mindre bra för plånboken – är att plastsmycken, särskilt 50/60-tal, finns det gott om… och eftersom jag inte bestämt mig för någon särskild inriktning så blir det just nu allt möjligt. Får nog så småningom skaffa mig någon slags struktur på samlingen. Men samtidigt är det mycket som också är billigt eftersom det inte är gigantiskt många som samlar ju st inom detta område.

Väldigt nöjd med dagens påse, för 150 kr fick jag ihop en rejäl godispåse. Sen gäller det att sortera ut agnarna från vetet vilket inte alltid är helt enkelt. Särskilt armband kan vara väldigt svårt att reda ut vad som är gammalt och vad som är nytt – men jag blir bättre och bättre!

Dagens fynd, eller inte…

Detta kan vara dagens fynd, eller är det ”bara” en ring av ben… Tog min vanliga runda till Erikshjälpen  (varje tisdagseftermiddag – om jag inte gör något annat) och hittade den här ringen.

Det kan vara ben men det kan också vara plast. Skulle kunna vara något i stil med det som i USA benämns folk art och/eller prisonrings. Jag har samlat ihop lite bilder och även om jag inte hittat någon snarlik så är stilen densamma (tycker i alla fall jag).

Så nu får de bli fram med varma nålar, testpasta och annat som kan hjälpa mig i jakten på material. Fortsättning följer…

 

Lite nya ”fynd”

Jag har inte varit på Kupan så många gånger i sommar men idag behövde jag lite tyg att ha i botten på några lådor som jag ska ha delar av min samling i. Kupan brukar vara hyfsat bra på tyger så jag tog en runda dit.

Man kan ju naturligtvis inte gå in på Kupan och bara leta tyger utan då måste man ju gå om det lite också… Och ”fyndade” både örhängen och brosch som är i äldre plast.

”Fyndade” är väl inte helt sant, de var inte särskilt billiga. Kupan är tyvärr oftast, med loppis-mått mätt, ganska dyra när det gäller smycken.

Däremot fyndade jag en äldre fick/väskspegel 2016-08-04 13.57.21och några skoblock men det är ju en annan historia!

Isolit del 2…

Lite mer om Isolit och Skånska Ättiksfabriken (senare Perstorp). En bit in på 1900-talet anställdes en indier, Innanendra das Gupts, som utbildat sig i Berlin. Han utvecklade den första plasten av ”bakelit-typ” i Skandinavien som sedan döptes till Isolit.

Grundaren av Skånska Ättiksfabriken hade en dotter, Titti Wendt, som var utbildad designer på Konstfack. Hon startade företaget Silversmedjan 1935 som ett dotterbolag till Skånska Ättiksfabriken, där hon gjorde smycken av silver och isolit. Och som har designat smycket på bilden. Men det innebär att det borde rimligtvis finnas fler smycken därute att hitta!

Silversmedjan såldes av när Perstorp AB kom in i bilden, finns dock fortfarande som tillverkare av smycken men ”bara” i silver och guld.

Isolit

Idag har jag – äntligen – hittat en första ingång till svenska tillverkare av äldre plastsmycken. Har lärt mig att det fins något som heter Isolit och som ska vara en svensk version av bakelit.

Isolit tillverkades av Skånska ättiksfabriken i Perstorp. Hittills har jag enbart sett ett enda smycke (se bild hämtad från Tradera – tyvärr förlorade jag auktionen…) men däremot en del fat och liknande av detta material från Perstorp men det är definitivt en ledtråd att spinna vidare på.fat isolit

 

 

Kan bara inte låta bli…

Just när jag bestämt mig för att jag måste ligga lågt ett tag med att ropa in fler smyckeskrin och faktiskt få lite ordning på det jag har dyker detta upp!

Just ett sådant armband har jag letat efter, de är i celluloid och troligen från 30-talet – och i mitt tycke väldigt vackra. Att det sedan fanns åtminstone två halsband som jag tror skulle kunna vara bakelit och lite annat smått och gott så var det värt pengarna många gånger om.

Samma dag dyker ett riktigt ”Helen-halsband” upp i posten. Ett svartvitt halsband, äkta 60-tal som dessutom varit rekvisita i en film, kunde jag ju bara inte avstå!2016-07-08 16.05.55

Ett riktigt kap?

Var ute ett ärende och på vägen hem fick jag för mig att gå in på Kupan. Jag är inte där så ofta, de brukar inte ha särskilt mycket smycken och de de har brukar vara rätt dyra… men idag kanske, kanske jag gjorde ett riktigt fynd – ett fynd för mig, jag är inte så säker på att så många andra hade gått igång på det här.

2016-07-06 11.21.46

Köpte i alla fall dessa två par örhängen för 13 kr. Det gula paret skulle kunna vara ett par i bakelit, och gamla, de svartgrå vet jag inte riktigt vad det är för material men de är mer troligen 60-tal. Oavsett vilket egentligen så tycker jag nog att 13 kr är ett kap!

Båda paren är tyvärr lite fula på baksidan av att någon har klistrat clipsen och kladdat. Det är väl möjligen det jag kan undra lite över, själva clipsen är av gammalt datum men är de så gamla som clipsen eller är de utbytta?

Väldigt nöjd med dagens lilla utflykt 😊