Undersöker en gammal brosch

Idag har jag gått igång med att försöka utröna vad det är för material och hur gammal denna brosch kan vara.  Min teori är att det är bakelit och att den är från 20/30-tal men jag får se om jag kan hitta några ledtrådar till om jag har rätt…

Först gäller det att syna både material och nål,

Jag börjar med ålder, det ”lättaste”(inte alltid enkelt det heller men lättare än material) och börjar med att leta ledtrådar. Först synar jag nålen och plockar fram den bästa bok jag, i alla fall hittills, har hittat när det gäller åldersbestämning med hjälp av komponenter på smycken; Warman’s Costume Jewelry. 2016-06-15 12.13.35

Där hittar jag en bild på det som kallas ”tube hinge and the C catch”, alltså när nålbasen sitter som i en liten rulle och själva låset till nålen är format som ett C, detta började användas i slutet på 1800-talet och i lite olika utföranden i alla fall fram till 30-talet. Så det stämmer ju rätt bra med min gissning.

Nästa är att titta på modell och utförande. Broschen är geometrisk och har utskuret mönster vilket också är typiskt för Art Deco-perioden. Så ja, jag är nog faktiskt hyfsat säker på perioden 20/30-tal.

 

Sedan är det ju det där med material… Vid den tiden hade bakeliten kommit (”uppfanns” någon gång mellan 1907-1909) men även celluloid hade börjat användas vid den tiden. Jag börjar med att leta bilder på nätet/Pinterest efter liknande material;

Det här är bilder på det som kallas applejuice eller marbled (marmorerad) bakelit. Rätt likt tycker nog jag. Min brosch är lite mattare på ytan men är den från 30-talet så är kanske inte det så lustigt. Men, här kommer lite bilder på äldre celluloid, inte helt olikt det heller…

Så, fram med alla böckerna för att se om jag kan hitta något liknande i dem. 2016-06-15 10.30.47

Det jag hittar bland alla foton som liknar min brosch är av bakelit men har inte bevis nog så det får bli ett par fysiska test också. Det ena är lukt efter att jag värmt upp den med varmt vatten, den andra är att testa med simichrome. Simichrome är ungefär samma sak som Autosol, dvs egentligen ett medel för att putsa upp krom. Skälet till att man använder detta är att det på något sätt reagerar med materialet och blir gult/brunt (oavsett färg på bakeliten) om det är bakelit. Lukt och simichrome-testen tillsammans borde ge ett bra svar.

Först Simichrome-testet;

Jadå, det blir brunt/gult!  Sedan spolar jag varmvatten på broschen för att värma upp den för att få fram lukten, och ja den luktar rätt illa… Det ska lukta karbolsyra, hur det nu luktar, men det luktar i alla fall inte malmedel (celluloid luktar kamfer) så jag tror nog att detta är bakelit.

Så, i min samling har jag en brosch från 20-talet av marmorerad ”applejuice” bakelit. Det var ett fynd, köpte det på en baklucke-loppis för 15 kr!

 

Mera fynd…

Idag är det tisdag och då besöker jag allt som oftast Erikshjälpen. Idag fyndade jag både det ena och det andra, bland annat det blev fyra smycken, två halsband, ett par örhängen och en brosch.

De här två är jag väldigt säker på, både att materialet är någon form av plast och att de är äldre. Ålder och vilken typ av plast får jag undersöka närmare vad det lider.

De här två däremot är jag betydligt mer osäker på, det kan vara förvånansvärt svårt att skilja på glas och äldre plast (äldre plast är ofta mycket tyngre än dagens). Men jag får väl fram med den varma nålen och testa…

Några av veckans fynd av plastsmycken

Jag får nog snart köpa ett större skåp, och få lite ordning på kategoriseringen… Men så länge jag inte fått ordning på material och troliga åldrar har jag bestämt mig för att inte sälja något som jag bedömer som äldre plast, även om jag ibland tror att det snarare är 70/80-tal än tidigare.

Lite av veckans fynd;

Det som är klart svårast är halsbanden, lås och andra ”baksidor” kan bjuda på mycket information om ålder men det är betydligt vanligare att ett halsband har nytt lås eller är omträdda än att tex ett örhänge har fått nya clips. Men jag är ju ännu så länge i lärstadie så jag lär mig förhoppningsvis också att se skillnad på, i alla fall en del, olika plasttyper.

Nytt till samlingen

Igår kom den här vackra ringen på posten, ropat in den från en trevlig tjej på Tradera. Blev väldigt nöjd när den kom, den blir en väldigt bra/fint tillskott till min samling.

Ska bli väldigt roligt att vara detektiv och leta vidare om jag kan hitta något om den, har aldrig sett någon liknande.

Oväntat fynd

Idag har jag gjort ett oväntat fynd!  Jag ropade in lite tomma smyckeaskar av blandad ålder för att ha när jag säljer lite dyrare smycken. Hämtade paketet igår men packade inte upp det förrän på morgonen idag – och döm om min förvåning när jag hittade denna underbara smyckeask bland dem! Måste definitivt vara av någon äldre typ av plast, kanske ev bakelit. Visserligen är det äldre plastsmycken jag samlar på men en vacker smyckeask platsar väl?

2016-04-02 08.28.11Igår hittade jag dessutom denna fina brosch, jag tror den är riktigt gammal. Känner mig väldigt nöjd 😊.

Veckans fynd

Hittat lite av varje den här veckan, lite inropat på Tradera, lite fyndat på Erikshjälpen.

2016-03-30 15.51.35Den här tavlan blev jag väldigt nyfiken på, jag hittade den på Erikshjälpen. Jag tror att den är rätt gammal och att ramen kan vara av bakelit, eller av någon annan äldre plast. Ska bli spännande att se om jag kan hitta något liknande.

Sedan har det blivit lite till min samling. Armbandet tror jag var ett riktigt fynd, visserligen har bakeliten en repa och mässingen är nog lagad men de här kan kosta upp till ett par tusen (eBay) och jag betalade en dryg hundralapp.

 

Ikapp med min samling…

Idag har jag tagit de sista fotografierna för att komma ikapp med min samling av äldre plastsmycken, dvs nu finns åtminstone ett foto av varje plastsmycke jag har i min samling. En länk till bildbiblioteket finns under fliken Min samling.

Nu ska jag börja med att försöka katalogisera alla, ålder, material och i vissa fall även tillverkare, tyvärr alldeles för få som är märkta. Det är ju denna delen som är rolig, detektivarbetet, som jag kan ägna många nördiga timmar åt…

Samlingen växer ju men då kan jag fota ett smycke i taget när jag skaffat det. Dessutom kommer nog några att rensas ut, jag tror mig redan veta några som är för ”unga”, dvs senare än 60-talet, och några där jag är väldigt tveksam till om det ens är plast. Märkligt nog kan det faktiskt i vissa fall vara svårt att skilja på plast och glas.

Hur skilja på plast och andra material i smycken

Plast är inte alls det moderna material många tror. I slutet på 1800 och början av 1900-talet användes plast för att göra en mängd produkter som smycken och leksaker till elektriska delar och köksattiraljer.

De vanligaste tidiga plasterna är celluloid, bakelit, catalin,  casein och lucite. De har alla relativt distinkta kännetecken och det ska vara möjligt att lära sig att se/känna skillnad.

Först måste man lära sig att skilja plast från andra material. Det låter kanske dumt, de flesta tror nog att man vet hur plast är, men saken är den att glas/kristall, vissa typer av stenar, gummi och trä ibland kan blandas ihop med plast. Särskilt gäller det i mindre föremål som smycken och knappar kan det ibland vara väldigt knepigt att se/känna skillnad.

Plast är varmare att ta på än glas och de flesta stenar. Plast är också lättare än glas och sten. Man kan också lära sig att höra skillnad, glas och plast har tex väldigt olika ljud när man ”knackar” på det med nagel, penna eller något annat hjälpmedel. Övning ger färdighet, börja med sådana saker som du vet är det ena eller det andra och försök höra skillnad.

Om man vågar utsätta smycket eller vad det nu handlar om, i mitt fall smycken och ibland knappar, för en upphettad nål så är det ytterligare ett test man kan göra. En uppvärmd nål tränger in i plast men inte i glas eller sten. Man kan också känna distinkta lukter, gummi luktar just gummi, trä luktar ”brasa” och de olika plastmaterialen har oftast distinkta lukter.

Man kan uppnå samma luktupplevelse med att hetta upp föremålet i sig, antingen under rinnande hett vatten eller genom friktion, dvs att gnugga det tills det blir varmt. Beror ju på vad man vågar utsatta föremålet för.

Utrustad med en lupp kan man också komma en bit på vägen. Även här gäller övning ger färdighet. Använd saker som du redan vet vad det är för material och försök lära dig att se vad som skiljer olika material från varandra när man studerar dem på riktigt nära håll.

 

Galalith, ytterligare en sorts äldre plast

När jag är ute och letar information, bilder och kunskap om olika typer av äldre plastsmycken har jag stött på namnet Galalith, ett material som på bild lätt kan förväxlas med bakelit. Men – de har absolut ingenting med varandra att göra, se nedan.

Texten om Galalith har jag hämtat och översatt från den utmärkta bloggen Ruby Lane har (Ruby Lane säljer vintagesmycken), om du vill hittar du originaltexten här; rubylaneblog. Har tyvärr inte hittat någon svensk information, om det betyder att materialet inte funnits här eller om det funnits men heter något annat återstår att leta efter.

Galalith är namnet på en plast som utvecklades i Tyskland i slutet på 1800-talet. Galalith är gjort av casein,  ett mjölkprotein, och har också gett namnet. Grekiska för mjölk ”gala” och för sten ”logos”, alltså egentligen mjölksten!

Galalith startade som ett misslyckat försök att göra ett plastmaterial för att kunna ersätta svarta tavlan i klassrummet.

Tidigt på 1900-talet började framstående tyska och franska juvelmakare/smyckedesigner, som Coco Chanel och Jakob Bengel,Galalith_2_Jakob_Bengel

började använda materialet till smyckestillverkning på 1920 och 1930-talet. Eftersom mjölken var ransonerad under Andra världskriget gjorde att produktionen minskade för att sedan avstannat helt. Med införandet av nya plastsorter efter kriget återvann galalith aldrig sin forna popularitet.

Bakelite_French

I takt med det ökande intresse från samlare för antik-  och vintage-smycken i plast så ökade också priserna. Det har gjort att tillverkare har använt gamla formar och liknande men använt nya plastmaterial att göra smycken som ser gamla ut men inte är det. Rätt ofta kan man se att det kallas fransk bakelit men de har ju inte alls med varandra att göra.

Det är lätt att förväxla Galalith och bakelit men eftersom det är två väldigt olika material och stort samlarområde, framför allt bakelit, med ibland ganska höga priser så skiljer proffsiga säljare på de här materialen.

 

Dagens fynd

Idag har jag nog gjort ett riktigt fynd – tror jag… Jag hittade ett halsband som jag misstänker är av bakelit-pärlor för 15 kr! Och även om det nu inte skulle vara det så är det i vilket fall som helst ett halsband av äldre plast av något slag.

Dessutom rätt fint!