Testa plast i smycken, del 1 bakelit

Hur vet man vad det är för plast i ett äldre smycke – och spelar det någon roll? Om du bara tycker ditt smycke är fint och inte bryr dig om ålder, värde eller andra kunskaper så nej, då har det ingen betydelse. Men är du intresserad av att veta mer om ditt smycke är materialet en viktig del.

Som jag skriver under rubriken Plastsmyckens material så brukar äldre plastsmycken vara av någon av följande tre; celluloid, bakelit och lucite. Dessa tre består egentligen av massor av olika plaster men eftersom det är smycken och inte kemi vi sysslar med så håller vi oss till de här tre.

Ett bra sätt att få en känsla för hur de olika materialen ser ut är att titta, titta och titta… I allt från böcker till min favoritplats Pinterest. Här har jag samlat bilder på smycken i de olika materialen för att få en känsla för hur det ser ut, Pinterestlucite, Pinterest celluloid, Pinterest bakelit. Finns i stort sett inga bombsäkra sätt att veta material men ett antal faktorer tillsammans så får man i alla fall till en kvalificerad gissning.

Hur tar man då reda på vilket material mitt smycke har? Jag börjar med bakelit som är det mest missuppfattade materialet. Tyvärr tror många att bara smycket är i plast och lite äldre är det bakelit. Inget kan vara mera fel, bakelit är en av de ovanligare plasterna i smycken som hade en relativt kort storhetstid, 30-tal och en liten bit in på 40-talet. Det är också därför ett äkta bakelitsmycke oftast kostar en del pengar. Men tyvärr också därför många vill att det ska vara bakelit…

Letat runt lite och hittade en blogg VaVoomVintage där det fanns en riktigt bra genomgång hur man gör. Här kommer en sammanfattning;

  1. Titta efter ”sömmar”, ett bakelitarmband eller annat helt i en och samma färg ska inte ha någon söm/kant inuti. Är det fler färger är det en annan sak.
  2. Titta på hur nålar, clips och annat är fäst. I de flesta fall ska de INTE vara limmade utan mer fastgjutna. Naturligtvis finns undantag – det kan ju dessutom vara lagat…
  3. Är bakeliten skuren, alltså någon form av mönster skuren i bakeliten,  ska man kunna se skrapmärken och liknande efter verktygen, kan tom ha gått någon liten flisa (bakelit är rätt ömtåligt), är det helt slätt är det nog en senare reproduktion. Finns det skrapmärken eller små flisor så ska färgen inunder vara samma färg som resten.
  4. Bakelit har en väldigt distinkt färg och yta. Den reflekterar ljuset men inte för ”skarpt”. Ytan ska vara väldigt slät, finns det orenheter etc är det troligen inte äkta vara.
  5. Färgen, bakelit kommer i ett antal ganska tydliga färger röd, grön, svart, smörkola, cremevit, orange, brun. Dessutom i mer marmorerade, ljust brun med mörka inslag (root beer), blekt gul (apple juice) och blå/turkos. Därutöver finns ett antal blandade färger, spenat med mörkare inslag tex.
  6. Vikt, bakelit är oftast tyngre än både modernare plast och annan plast från ”tiden”, tex celluloid eller lucite.
  7. Ljud, när två bakelitsmycken slår ihop uppstår ett speciellt ljud man kan lära sig känna igen, har med vikt och densitet att göra…
  8. Lukt, bakelit ska avge en speciell lukt av formaldehyd när man gjort den varm, gnid den varm med tummen. Inte alla som kan känna den men kan vara värt att försöka lära sig. Går också att spola med varmt vatten på den en stund och sedan lukta.
  9. Till sist kan man använda Simichrome-testet. Simichrome tror jag motsvarar det som, i alla fall förr hette Autosol – ett medel du putsar upp krom med. När du tar en klick på en tops och gnor på plasten ska den bli brun, är lite ljusrosa/skär från början. Ett tips är att tvätta plasten först så det inte bara är smuts…

Sedan finns det fler ”kemiska” sätt att testa men det känns som överkurs när man är intresserad av smycken, inte själva kemin…

.

Nu har jag nog kommit på det…

Tror jag har klurat ut hur jag ska gripa mig an att sortera och katalogisera min samling. Jag ska sortera upp dem i tre tidsålder,  1870-1920, 1930-1940 och till sist 1950-1960.

Så småningom tänker jag att de rent fysiskt ska ligga sorterade så men nu första tänker jag ägna mig åt att sortera upp dem här på bloggen.

Har lagt upp tre sidor (under arbete) som först har en kort sammanfattning om material och annat som är typiskt för plastsmycken under respektive period och därefter kommer min samling, med kommentarer, finnas under respektive rubrik. Så länge får även min rubrik Min samling… ligga kvar med länk till bildbanken.

Blir naturligtvis långa sjok med texter/bilder under varje rubrik men tror ändå att det kan fungera.

 

Senaste till samlingarna

Fyllt på samlingen lite, nya fynd kan jag knappt kalla dem eftersom en del av dem var rätt dyra… Tyvärr, för min plånbok, har jag börjat falla för lite smycken på Ebay- och de är inte precis billiga!

Först en brosch som ev skulle kunna vara i bakelit, har inte testat den ännu men jag har förhoppningar!

Ett gäng helt ljuvliga celluloid-broscher som sträcker sig från 20-talet fram till 60-talet.

Några halsband, de två högra är definitivt celluloid troligtvis från 30/40-talet men de två vänstra kräver lite mer ordentligt titt. Det övre är troligen lucite, celluloid är aldrig riktigt vitt, och det undre är troligen celluloid men skulle också kunna vara någon form av nöt eller möjligtvis ben.

Till sist ett gäng örhängen som alla mer eller mindre kräver lite funderande, de hängande röda är äldre än de andra, de pärlemorskimrande rosorna kan vara just pärlemor och inte plast…

Plastsmycken referensbibliotek

Nu har jag kommenterat åtminstone den delen av referensbiblioteket som rör plastsmycken, resten får komma en annan dag… Du hittar allt under rubriken Referensbibliotek.

Det man generellt ska tänka på när man letar efter böcker/läser om äldre plastsmycken är att samlandet av plastsmycken är mycket, mycket större i USA (även Storbritannien) än i Sverige så alla böcker som specifikt handlar om plastsmycken är på engelska. Finns över huvud taget ingenting på svenska. Jag hoppas/drömmer om att jag kanske kan bli så bra att jag kan skriva den boken en dag!

Många av böckerna har några år på nacken, och marknaden är väldigt annorlunda, så prisindikationer bör man bortser från – om man inte tänker sig köpa eller sälja via Ebay. Plastsmycken generellt, och bakelit specifikt, är väldigt mycket dyrare i USA än vad det är här, naturligtvis beroende på mängden samlare.

Jag använder bilder generellt, både från böcker och nätet, till att skapa en ”bank” i huvudet hur dessa smycken ser ut och ge mig en känsla för materialet. Det gör det lättare när jag är ute och letar eftersom väldigt få kan något om detta och därför finns det också väldigt få att fråga. Samtidigt är det ju också det som är det roliga!

Nya celluloid-smycken

De senaste dagarna har jag hittat lite att fylla på samlingen med.

Mitt bland celluloiden smög det in en brosch som jag tror eventuellt skulle kunna vara bakelit… dock inte testat den än, kan också vara ebonit, vulcanit eller något liknande. Den underbara lilla hjorten är dock celluloid, däremot är den nog inte så gammal som den ser ut – kanske 50-tal?

Oh hoppsan, lite lucite också… örhängena är troligen i lucite och troligen 50/60-tal men har inte fördjupat mig i dem ännu. Sedan hittade jag en ljuvlig brosch i celluloid och, tror jag, lucite (den genomskinliga delen), den är tidig, troligen 30-tal.  Den underbara namnbroschen fick jag av en av mina ”huvudleverantörer” Annette (tack!), hon hittar jämnt fina saker som jag vill ha! Tyvärr har den tappat sin nål men det går att lösa. Jag tror att även denna är riktigt gammalt, 20/30-tal.

Till sist, två celluloid-broscher från en annan av mina ”leverantörer” Olga, som också har en förmåga att hitta sådant jag vill ha. Skidåkaren är fransk och från 30-talet, den underbara lilla danserskan är från Wales och troligen i samma ålder. Tyvärr har hon tappat sin arm och det är ju inte helt enkelt att laga, även om jag hade haft armen – vilket jag inte har…

Plast och bärnsten

Jag är väldigt svag för brittiska tv-program och särskilt deras ”antik-program”. I tv 8 går ett program som heter Antique Road trip som jag ständigt bänkar mig framför. Tidigare gick det också, på någon av BBC-kanalerna, Bargain hunt som också var väldigt bra. Tyvärr slog man ihop lite kanaler och då försvann det, jag hoppas fortfarande att tv 8 ska köpa in det.

I alla fall såg jag ett avsnitt igår och lärde mig ett nytt sätt att skilja på plast och bärnsten, vilket kan vara VÄLDIGT svårt. Jag har redan lärt mig att bärnsten faktiskt luktar kåda (det är ju gammal kåda) om man värmer den men igår lärde jag mig att man också/eller kan testa med Coca-Cola!

Plast sjunker och bärnsten flyter i Coca-Cola. Allt går ju inte att stoppa ner i Coca-Cola men där det fungerar och man kan skölja av det efteråt så ska det vara ett mer eller mindre bombsäker sätt. Detta var en antikexpert som är duktig på smycken som sa det så jag bestämde mig för att tro på det. Har dock inte testat min nyvunna kunskap ännu…

Senaste raiden

Känner mig extremt nöjd efter gårdagens loppis-raid, hittade riktigt mycket kul. Det är så olika, ibland kan det gå veckor och inget roligt alls dyker upp, sedan helt plötsligt hittar jag massor nästa gång! Men det är det som är halva nöjet…

Den här gången har jag dessutom hittat några som är extra spännande,

Halsbandet har jag aldrig sett förut, aldrig ens något liknande, så det kommer att kräva lite grävande för att klura ut vad det är. Örhängena är riktigt gamla, skulle kunna vara bakelit.

Sedan ett ”gäng” från 50/60-talet, några i lucite, någon i celluloid.

Alla väldigt typiska för sin tid!

Och till slut ett armband, några halsband och en brosch.

Armbandet är lite extra roligt, kombination av trä och lucite från 60-talet, det gulbruna halsbandet kräver lite mer studerande, skulle kunna vara från egentligen när som helst från 30-talet och fram till 60-talet, det blåsvarta halsbandet är med största sannolikhet från 60-talet och till slut en brosch i celluloid,som ska efterlikna benarbete, från 50-talet.

Äntligen kommit igång

Igår kom jag – äntligen – igång med mitt stora skrivprojekt ”plastsmyckens tidsaxel”. Ligger under en egen rubrik.

Eftersom det här är något jag antagligen kommer att hålla på med ett tag framöver så har jag bestämt mig för att jag lägger ut texterna allt eftersom så de kan ibland vara lite under arbete, dvs texten kan ändra sig, ett och annat kan vara felstavat, i lite fel ordning och se allmänt konstigt ut.

Så får vi se om det blir till hjälp i min egen katalogisering, det är ju det som är själva tanken – att skapa en översikt och en slags lathund. Kan det också hjälpa någon annan är det ju bara roligt!

Hittat en kompis

Låg och slösurfade på Pinterest, som jag alldeles för ofta gör, och fick se en bild på en brosch i form av en segelbåt (bilden till höger) som jag tyckte mig känna igen – visst har jag precis en sådan?

Efter lite letande hittade jag både brosch och bild, och ja, den är faktiskt precis likadan. Lite skillnad i färg men det kan det vara men det kan också bara bero på fotograferna!

Enligt säljaren på Ebay är det bakelit men tyvärr vet säljaren i fråga troligen inte tidpunkt eftersom den enda information som fanns var material. Nu kan man ju inte alltid lita på en annan säljare, bakelit är dyrt så det vill man som säljare att det ”ska” vara, så jag får nog även testa den själv.

Så jag får nog ta fram simichromen och testa broschen. Sagt och gjort – och ingen reaktion… Det märkliga är att den luktar bakelit när jag gnor på den så nu blev jag jätteförvirrad.  Men det kan ju vara någon annan form av ”bakelit”. Bakelit har ju blivit ett samlingsnamn för den här typen av plast. Vet inte om alla reagerar med simichrome.

Den har också en stämpel jag inte kan tyda. Vilket håll jag än försöker läsa den från verkar den vara upp och ner. Är det bokstäver eller figurer? Inte ”våra” bokstäver?

Hade varit roligt med en idé om vilken tidsperiod men om det nu faktiskt är bakelit gör att det troligen rör sig kring 20/30-tal. Samtidigt är det lite andra detaljer som gör mig misstänksam. Även om låset till nålen är relativt enkel ser den samtidigt rätt ny och modern ut.

Lutar nog trots allt åt att den är något modernare, 40-tal eller 50-tal kanske, och kanske den ändå är i lucite?

Tack vare Olga (tack!) så vet jag nu att broschen är rysk och inte alls av plast utan av bärnsten! Det är så roligt – man lär dig verkligen något varje dag.

Veckans raid

Veckans raid på Erikshjälpen och Kupan resulterade i den här ”lilla” högen. Jag hade ju inget i min samling innan (?!) så jag tyckte att jag behövde de här…

2016-10-06-16-08-08

De här är i celluloid och köps som souvenirer. Ett billigare alternativ till skurna broscher i ben. Har inte lärt mig ännu hur gamla de är, från början trodde jag 50-talet när fler kunde åka på semester men tittar jag på låsen så får jag en känsla av att de är äldre.

Resten är sådant som jag måste dyka ner i lite mer ordentligt. Ringarna, den ena vet jag inte ens om den är gammal, den andra skurna har jag en liknande sedan förut men vet fortfarande inte riktigt vad det är och var de kommer ifrån. Broscherna, den med blommor vet jag är gammal och troligen i celluloid men den svarta broschen vet jag varken ålder eller material. Örhängena fick bara följa med hem bara för att de är så typiska, har säkert hur många liknande som helst…