Nu har jag kommit ett steg till, skapat ett antal olika förslag på hur det skulle kunna se ut. Nu får det ligga till sig igen för att sedan se vilket/vilken jag jobbar vidare med.
Förutom omslagsbilden har jag gjort ytterligare varianter;


Älskade mamman fyller år och idag sätter jag mig för att se om jag kan få inspiration till ett halsband med tillhörande örhängen till henne.
Hon passar inte i så stort eller ”blingit” så något mer neutralt än vad jag vanligtvis gör kanske? Har massor med fina broscher jag skulle kunna göra något av. Hon gillar rött så jag börjar med att dyka ner i broschförrådet och ser vad jag hittar. Har många fina vintagebroscher som skulle kunna bli fina som ”centerpiece” i ett halsband.
Vi får se vad och hur det blir, än så länge har jag kommit till plocka runt-stadiet…
Nu har jag tillfälligt fotat klart och ägnar mig åt att lägga ut smycken, knappar och lite annat smått och gott på Tradera. Eftersom jag inte kan sitta så länge i taget så tar det lite tid….
Har bland annat lagt ut detta helt underbara halsband. Tråkigt nog har jag inte hittat en enda märkning som kan hjälpa mig på traven med ålder eller ursprung. Det är synd att så många tillverkare av bijouterier inte har märkt sina smycken, halva nöjet är ju att försöka klura ut hur gammalt, varifrån det kommer och eventuella material.

Har ägnat en hel eftermiddag åt att leta på nätet på olika ställen där det skrivs om vintage/retrosmycken men inte lyckats hitta en enda som liknar den här. Så halsbandet får fortsätta att vara anonymt – men otroligt vackert ändå!
Allt jag har utlagt på Tradera hittar du här Helenshörna på Tradera.
Tillbringar en hel del tid i stugan så här års och jag har inte löst något bra sätt att ha med mig någon slags arbetsbord dit (Susanne kom med ett bra förslag när hon var på besök, att göra som en skötväska ungefär – ska prova det vad det lider) så jag passar på när jag är hemma.
Har länge haft ett fint vintagehalsband liggande, rosatonade glaspärlor med rosa knutar, som jag ville hitta en brosch till. När jag väl dök ner i gömmorna insåg jag att jag hade en stor äldre brosch vars rosa stenar fungerade bra till.

Tyvärr gör inte korten riktigt färgerna rättvisa, broschen går i samma ton som halsbandet fast det ser ut som broschen drar åt lila. Det är ju det där med fotograferingen, suck…

När jag ändå var igång och rotade bland mina vintagebroscher fyndade jag en som inte är så stor som kunde bli en fin ring – och det blev det (tycker jag själv i alla fall!).

När jag ändå hade farten uppe blev det ett halsband till…, blått den här gången. Hittade en så otroligt vacker gammal brosch i blått och rosa som jag länge har varit sugen på att göra något med. Samtidigt hade jag ett söndrigt halsband liggande som jag trodde skulle kunna fungera bra tillsammans med broschen – och det gjorde det.

Känner mig ovanligt nöjd med resultatet!
Har gått igång lite de senaste dagarna… Annars har tiden/orken bara räckt till att sortera upp och gå igenom smycken jag köpt/ropat in så det har inte blivit några smycken gjorda.
Men de där örhängena som hon till slut lurade på mig på Erikshjälpen fick igång mig igen så nu blev flera stycken klara som legat! Först ett halsband jag gjort av ett pärlhalsband och ett clips som både gått sänder och tappat sin kompis.

Sedan ett halsband som är gjort från ett pärlhalsband och en skoclips eller möjligtvis någon slags scarfring.
Ytterligare ett halsband, detta gjort från ett hänge som tappat delar, en brosch och en halskedja.
Och så till slut – resultatet av clipsen från Erikshjälpen, blev ett armband av clips och knappar, ett halsband av två halsband och clips och örhängen också av delar av samma två halsband.

Idag verkar vädret lovande så jag har satt mig en stund nu på morgonen. Jag köpte ett par väldigt stora clips på Erikshjälpen som en av kvinnorna där försökt sälja på mig länge…

Tyckte att de var alldeles för stora att använda till armband men helt plötsligt såg jag framför mig ett armband och ett halsband med dessa som ”centerpiece”. Så nu var jag bara tvungen att börja på och se om jag kunde få till det som jag tänkt mig (blir det ju aldrig men ändå!).
De senaste veckorna har det blivit ett par halsband och ett par örhängen. Det rosa/röda såg ut så här när jag började men med lite ”tillbehör” blev det något annat… Gjorde ett par matchande örhängen också.

Nästa halsband är verkligen i all enkelhet, jag hittade ett halsband i en låda och i en annan låda hittade jag ett hänge – och så insåg jag att det var sten i samma nyanser så jag gifte helt enkelt ihop dem.

Igår fyllde jag på lite vintage/retrosmycken på Tradera igen. Bland annat ett oerhört vackert gammalt pärlemorhalsband och en silverbrosch. Och en del annat som du hittar här http://gamla.tradera.com/MyTradera/Seller.aspx?filter=0&taskBarLink=SaljerClick
Ingen av dessa har jag lyckats åldersbestämma, ingen av dem har några riktiga kännemärken.

Broschen är en silverbrosch med märkning, den är märkt 925 ISRAEL. 925 är sterlingsilver men jag har inte någonstans lyckats hitta vad märkningen ISRAEL står för. Är den gjord där? Eller är det en formgivare? Eller vad står det för?
Hittade en riktigt fin brosch på Erikshjälpen igår i rött och rosa. När jag kom hem kom jag på att jag har ett halsband med rosa glaspärlor som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med, skulle jag sälja det eller använda själv? Borde vara i samma rosa nyans som broschen.

Plockade fram det och insåg att broschen och halsbandet gifter dig alldeles utmärkt! Nu ska det få ligga till sig lite medan jag funderar över om jag bara ska ”hänga på” broschen på halsbandet eller om jag så att säga ska slakta det och plocka det i delar.

Har lärt mig med tiden att idéer till smycken mår bra av att ligga till sig, ibland gör jag det som jag tänkt men många gånger blir det något helt annat när jag ser det nästa gång…..