Lite nya ”fynd”

Jag har inte varit på Kupan så många gånger i sommar men idag behövde jag lite tyg att ha i botten på några lådor som jag ska ha delar av min samling i. Kupan brukar vara hyfsat bra på tyger så jag tog en runda dit.

Man kan ju naturligtvis inte gå in på Kupan och bara leta tyger utan då måste man ju gå om det lite också… Och ”fyndade” både örhängen och brosch som är i äldre plast.

”Fyndade” är väl inte helt sant, de var inte särskilt billiga. Kupan är tyvärr oftast, med loppis-mått mätt, ganska dyra när det gäller smycken.

Däremot fyndade jag en äldre fick/väskspegel 2016-08-04 13.57.21och några skoblock men det är ju en annan historia!

Undersöker en gammal brosch

Idag har jag gått igång med att försöka utröna vad det är för material och hur gammal denna brosch kan vara.  Min teori är att det är bakelit och att den är från 20/30-tal men jag får se om jag kan hitta några ledtrådar till om jag har rätt…

Först gäller det att syna både material och nål,

Jag börjar med ålder, det ”lättaste”(inte alltid enkelt det heller men lättare än material) och börjar med att leta ledtrådar. Först synar jag nålen och plockar fram den bästa bok jag, i alla fall hittills, har hittat när det gäller åldersbestämning med hjälp av komponenter på smycken; Warman’s Costume Jewelry. 2016-06-15 12.13.35

Där hittar jag en bild på det som kallas ”tube hinge and the C catch”, alltså när nålbasen sitter som i en liten rulle och själva låset till nålen är format som ett C, detta började användas i slutet på 1800-talet och i lite olika utföranden i alla fall fram till 30-talet. Så det stämmer ju rätt bra med min gissning.

Nästa är att titta på modell och utförande. Broschen är geometrisk och har utskuret mönster vilket också är typiskt för Art Deco-perioden. Så ja, jag är nog faktiskt hyfsat säker på perioden 20/30-tal.

 

Sedan är det ju det där med material… Vid den tiden hade bakeliten kommit (”uppfanns” någon gång mellan 1907-1909) men även celluloid hade börjat användas vid den tiden. Jag börjar med att leta bilder på nätet/Pinterest efter liknande material;

Det här är bilder på det som kallas applejuice eller marbled (marmorerad) bakelit. Rätt likt tycker nog jag. Min brosch är lite mattare på ytan men är den från 30-talet så är kanske inte det så lustigt. Men, här kommer lite bilder på äldre celluloid, inte helt olikt det heller…

Så, fram med alla böckerna för att se om jag kan hitta något liknande i dem. 2016-06-15 10.30.47

Det jag hittar bland alla foton som liknar min brosch är av bakelit men har inte bevis nog så det får bli ett par fysiska test också. Det ena är lukt efter att jag värmt upp den med varmt vatten, den andra är att testa med simichrome. Simichrome är ungefär samma sak som Autosol, dvs egentligen ett medel för att putsa upp krom. Skälet till att man använder detta är att det på något sätt reagerar med materialet och blir gult/brunt (oavsett färg på bakeliten) om det är bakelit. Lukt och simichrome-testen tillsammans borde ge ett bra svar.

Först Simichrome-testet;

Jadå, det blir brunt/gult!  Sedan spolar jag varmvatten på broschen för att värma upp den för att få fram lukten, och ja den luktar rätt illa… Det ska lukta karbolsyra, hur det nu luktar, men det luktar i alla fall inte malmedel (celluloid luktar kamfer) så jag tror nog att detta är bakelit.

Så, i min samling har jag en brosch från 20-talet av marmorerad ”applejuice” bakelit. Det var ett fynd, köpte det på en baklucke-loppis för 15 kr!

 

Mera fynd…

Idag är det tisdag och då besöker jag allt som oftast Erikshjälpen. Idag fyndade jag både det ena och det andra, bland annat det blev fyra smycken, två halsband, ett par örhängen och en brosch.

De här två är jag väldigt säker på, både att materialet är någon form av plast och att de är äldre. Ålder och vilken typ av plast får jag undersöka närmare vad det lider.

De här två däremot är jag betydligt mer osäker på, det kan vara förvånansvärt svårt att skilja på glas och äldre plast (äldre plast är ofta mycket tyngre än dagens). Men jag får väl fram med den varma nålen och testa…

Fått lite feeling…

Tyvärr blir det lite lite bloggat – och gjort för den delen – när solen skiner. Men med den svenska sommaren vet man ju aldrig så det gäller att vara ute när tillfälle gives!

Fick i alla fall lite feeling en dag. Tänkte göra ett lite mer vardagsbetonat halsband och så vet jag att kvinnan i fråga som ska få det brukar ha blått på sig så jag letade efter en större brosch i blått som inte var så ”blingig”. Hittade  en i silver, vitt, rött och blått som jag kände kunde passa. 2016-05-26 07.47.31Gjorde ett relativt långt halsband med en kraftig kedja som behövde nytt lås plus ett par pärlor i blått och rött.

Av de delar jag plockade av kedjan,för att den inte skulle bli så lång när jag tillsatte delar, gjorde jag ett par örhängen med likadana äldre blå glaspärlor som jag använde till halsbandet. 2016-05-26 07.47.39Blev ett rätt trevligt set, tycker i alla fall jag själv, och så får jag hoppas att mottagaren tycker samma…

Ibland klappar hjärtat

Ibland hittar man något bland alla gamla smycken som hjärtat klappar lite extra för. De här två gamla broscherna (eller möjligtvis slipsnålarna?) tycker jag är så otroligt fina.

Troligen från början av seklet men tyvärr inga stämplar eller annat som kan hjälpa mig på traven. Den ena skulle möjligtvis kunna vara silver och pärlorna skulle eventuellt kunna vara äkta – ja, jag hör ju själv hur det låter… Känns bara lite trist när det är något man verkligen skulle vilja veta mer om och ens egna kunskaper inte riktigt räcker till för hitta mer information.

Men ålder, material och annat, vackra är de oavsett!

 

Allt jag har ute till försäljning ligger via länkar under Försäljningsställen.

Märkning Hollywood

Idag har jag åter igen lärt mig något nytt, eller snarare stället inför fler frågetecken… Intresserar man sig för äldre vintage/retrosmycken finns det ständigt nya saker att lära sig, det är ju en del av det roliga.

Har en brosch märkt HOLLYWOOD som jag funderade över och började leta information om när jag skulle lägga ut den till försäljning. 2016-04-26 16.20.51

Det visade sig att det antingen kan vara Maurice Hollywood som en kort period på 40-talet gjorde smycken (USA). Oftast är hans smycken märkta med hela namnet men det förekommer också med bara efternamn. Hans smycken är rätt ovanliga.

Men – det kan också vara ett engelskt företag som fanns på 50- och 60-talet som märkte just med HOLLYWOOD. Detta företag har jag inte lyckats luska ut så mycket om. Men inte vanliga de heller.

Några av veckans fynd av plastsmycken

Jag får nog snart köpa ett större skåp, och få lite ordning på kategoriseringen… Men så länge jag inte fått ordning på material och troliga åldrar har jag bestämt mig för att inte sälja något som jag bedömer som äldre plast, även om jag ibland tror att det snarare är 70/80-tal än tidigare.

Lite av veckans fynd;

Det som är klart svårast är halsbanden, lås och andra ”baksidor” kan bjuda på mycket information om ålder men det är betydligt vanligare att ett halsband har nytt lås eller är omträdda än att tex ett örhänge har fått nya clips. Men jag är ju ännu så länge i lärstadie så jag lär mig förhoppningsvis också att se skillnad på, i alla fall en del, olika plasttyper.

Lite detektivarbete

Har några vintagesmycken liggande som är märkta och som jag måste ägna lite detektivarbete åt.

Den första broschen, märkt STERLING JOHN L DENMARK, lyckades jag lokalisera. Sterling står för att det är silver, det visste jag men vem är John L? Efter lite letande på nätet hittade jag John Lauritzen, silversmed verksam i Köpenhamn mellan 1955 och 1981. Den här broschen tror jag härrör sig från 50/60-talet någonting.

Den här broschen är märkt LISNER. Det är ett amerikanskt märke, en importör och tillverkare av bijouterier som startade i början av 1900-talet. Deras smycken har på senare år blivit lite mer ”collectable” men är inga dyrgripar.

Det andra är märkt LCI.  Efter lite letande hittade jag Liz Claiborne, amerikansk (från början från Belgien) modeskapare och affärskvinna som 1976 startade Liz Claiborne Inc. Innebär att broschen måste vara gjord efter 1976. Eftervatt tittat öite på eBay gissar jag att den är 70-tal men det är ingen stor dyrgrip…

 

Här har jag gått bet, extremt svårtytt märke, HP? Jep? HCP? Har testat med alla kombinationer jag kan komma på men inte fått napp någonstans, varken på nätet eller i någon av alla böcker jag har om vintagesmycken. Den får nog fortsätta att ligga ett tag, ibland ramlar man över informationen av en slump.

Fyller på Tradera

De senaste dagarna har jag ägnat mig en del åt att fylla på min butik på Tradera med vintagesmycken, bland annat har jag lagt ut de här fina broscherna;

Det finns så otroligt många vackra broscher men broscher har ju tyvärr gått ur modet. Många gör jag om till hängen men en del säljer jag trots allt, finns uppenbarligen, trots det omoderna, fler än jag som tycker de är fina! Länk till min butik på Tradera finns under Försäljningsställen.

Oväntat fynd

Idag har jag gjort ett oväntat fynd!  Jag ropade in lite tomma smyckeaskar av blandad ålder för att ha när jag säljer lite dyrare smycken. Hämtade paketet igår men packade inte upp det förrän på morgonen idag – och döm om min förvåning när jag hittade denna underbara smyckeask bland dem! Måste definitivt vara av någon äldre typ av plast, kanske ev bakelit. Visserligen är det äldre plastsmycken jag samlar på men en vacker smyckeask platsar väl?

2016-04-02 08.28.11Igår hittade jag dessutom denna fina brosch, jag tror den är riktigt gammal. Känner mig väldigt nöjd 😊.