Lite resultat

Lite hann jag göra klart innan sommaren kom tillbaka. Det är underbart med sensommardagar men inte blir det mycket gjort…

En brosch i keramik har fått en ny nål, den tidigare hade helt enkelt ramlat bort. Svårbedömd ålder, 70-tal?

20180831_103835

Ett par ljuvliga örhängen med markasiter, 30/40-tal, har fått nya pärlor. Det ena örhänget hade tappat sin pärla men jag bytte båda så de skulle bli mer lika, örhängen är annars bra på det sättet att man ju inte bär dem intill varandra så en nyansskillnad kan man leva med. Riktigt gamla fina örhängen som har många fester kvar!

Två broscher som fått ett liv till genom att de fått nya stenar. Den vänstra troligen 40-tal, den högra 50/60-tal. Det saknades en sten på varje som har blivit ersatt. Alltid svårt att hitta exakt likadana stenar så om man synar ordentligt så kan man se att det finns en sten som inte är riktigt lik de andra men vem synar en brosch så när man bär den?!

20180831_103932

Och så till sist, ett strasshalsband som har fått nytt lås. Det här är nog inte så gsmmalt, 90-tal kanske. Halsbandet var intakt med alla stenar på plats men låset var borta. Istället för att hamna i soporna har det fått ett liv till genom att ha fått ett fint hjärtformat lås.

Är inte detta återbruk och sparande av resurser samtidigt som man får ett vackert smycke så säg?!

En lång lista…

När jag är på loppis (och letar på nätet) har jag en lista med saker jag letar efter, ibland hittar jag det rätt snabbt, ibland får man leta i evigheter…

Det märkliga fenomenet och ”10 000 kronors frågan” är bara – varför kommer jag varje gång hem med en massa annat?!

2018-03-28 14.03.14

Jag letar naturligtvis alltid efter plastsmycken till min samling men även andra fina vintagesmycken.

 

Nästa sak jag letar efter är ett bestickställ i metall med plastöverdrag och en vattenkanna i plåt som ska matcha både mitt diskställ och min fina brödburk.

 

Letar också efter två olika assietter. I torpet har jag fina kaffe/tekoppar från Rörstrand (ovan) från 50-talet som jag i evigheter letat assietter till… Har sökt överallt men det verkar som de är rätt ovanliga.

Sedan har jag kaffe/tekoppar hemma från Karlskrona, Skawonius har gjort dem och servisen heter Stella. Den finns i ett antal olika mönster så jag har bestämt mig för att försöka hitta helvita assietter för då spelar mönstret på kopparna ingen roll. Men – eftersom jag vill ha helvita utan guldkant blev det genast svårare. Har lyckats få tag i två men skulle vilja hitta fyra till.

Jag har kommit på att om man vill ha gamla/äldre koppar hemma till sitt kaffe då är det mycket bättre att köpa tekoppar, de passar mer i storlek nu för tiden än de små kaffekopparna.

 

Och så till sist letar jag helt röda eller rödvita gardinomtag till min köksgardiner. Jag har kommit på att lite bredare hyllbårder eller brickband kan bli fina omtag. Här är den svåra delen att hitta enfärgade eller möjligtvis rödvita i ”rätt” röd färg… Och långa nog dessutom.

Men som jag började, trots att det är ovanstående jag letar efter lyckas jag alltid komma hem med en massa annat…

Äntligen höst!

Visserligen gillar jag och sol och värme men mycket gjort blir det inte en sommar som denna… Nu när det blivit lite mer sensommar/höst så har jag kunnat beta av lite av allt det jag borde gjort i sommar som jag inte orkat eller som det helt enkelt varit för varmt för.

Eftersom jag gjort en hel del av det ”nyttiga” så tillåter jag mig att börja göra en del av det ”onyttiga” men mycket roligare!

2018-08-30 12.54.382018-08-30 12.54.35

Eftersom det har varit hyfsat undanplockat (någon gång måste ju även ett hobbyrum städas) så börjar jag lite smått med att se om några fina äldre smycken går att laga. Börjar alltid med det, går inte det blir de istället delar till nya smycken. Ovanstående saknar lås, har tappat någon sten och liknande fel.

2018-08-30 12.56.06

Några som ska bli hängen eller helt enkelt bara behöver en kedja. Den där art deco-aktiga med rosa sten är en halva av ett spänne som jag tänker blir ett supersnyggt hänge.

Ett armband, eller en armring, eftersom det är en sådan som du ska ha på överarmen. Det tillhör min samling och är riktigt gammalt, 20-tal, men saknar tyvärr en sten. Ska se om jag har någon som det går att ersätta med. Sätta dit så här små stenar är ett väldigt pilligt jobb (om man inte vill ha lim överallt…) och med något så här gammalt låter jag det hellre saknas en sten än kladdar till det.

Två par örhängen. Ett par med markasiter där den ena tappat sin pärla, får nog ersätta båda så de blir likadana (om jag nu inte råkar ha en exakt likadan men vad är oddsen för det?!). Ett par där clipset gått sönder på det ena örhänget, gissar att jag nog får göra om dem till hål, dvs sätta dit öronspjut.

Och så till sist det charmiga hänget/berlocken, munspelet som faktiskt fungerar. Jag ska bara se om jag kan göra det lite snyggare, piggarna har hamnat utanför på ena sidan. Men eftersom det fungerar som det är så låter jag det hellre vara om jag inte på något enkelt sätt kan göra det lite finare.

 

 

Nu är det jul igen…

När det började regna i sommarstugan, dit jag kört för att klippa gräset, så tog jag en liten avstickare på vägen hem. Jag körde in till Lindås där jag hittat ett nytt favoritställe, Kvarnen Antik & loppis. Det är ett sånt där bra ställe med allt från kuriosa för 10 kr upp till antikviteter för 1000-tals.

Idag fyndade jag några dukar varav två juldukar (!), två ramar, en brosch och en burk – allt för den facila summan av 85 kr!

20180824_140834

Den blå duken blir en bra sommarduk till utebordet, julduken i mitten vet jag inte riktigt var den ska bo än men den längst till höger ska hänga på spjället till öppna spisen.

Fortsätter att samla på mig fina mindre ramar för att kunna göra tavlor till julmarknaden, börjar faktiskt längta efter lite höstväder…

20180824_140857

Inget särskilt men ändå en väldigt fin äldre brosch.

Så till sist, min fina burk! Burken mönster ät ”utbucklat” så man känner mönstret med handen. De brukar vara löjligt dyra så jag är extremt nöjd med att hitta en billigt.

Lite hopsamlade fynd över sommaren

Även om denna lååånga varma sommar inte inbjudit till några större loppisrundor så har det ändå blivit lite av varje, mycket köpt från nätet.

Ser fram emot att få mitt stora ”samlarskåp” på plats så jag så småningom kan börja kategorisera och sortera om samlingen bättre. Dels har jag lite oordning i allmänhet men framför allt tänker jag att försöka sortera om efter ålder istället för vad det är, med lite undergrupper. Just nu är samlingen sorterad efter vad det är, dvs armband, halsband etc. Ett gigantiskt arbete men värt att göra bedömer jag.

Roligare att kunna följa tidstrender och utveckling tänker jag. Ska jag dessutom skriva min bok, ställa ut eller ta kontakt med sådana som letar efter smycken och kläder till en film eller tv-serie (som jag funderar på ibland) är tiden en bättre faktor. Det kommer ju en lång höst och vinter, då ska det nog bli tid till sådana aktiviteter.

Två armband som jag när väldigt nöjd med. Det bärnstensfärgade är i lucite och 50/60-tal, nöjd för att jag VET att det är lucite och kan använda som referens för att jämföra med andra. Det svarta är ett bakelit-armband från 30/40-talet och det fyndade jag ihop med tre andra svarta stela plastarmband i ett litet parti för väldigt lite pengar.

2018-08-08 12.11.51

Ett roligt plast-skärp från 60-talet.

Blandade örhängen, inte ordentligt genomgångna men jag skulle säga att i stort sett alla är 50/60-tal.

Halsband som alla kräver en analys, väldigt osäker på ålder på ett antal av dem. Det är naturligtvis ytterligare ett skäl att kategorisera ordentligt, plocka bort och sälja vidare allt som faktiskt är för nytt innan jag drunknar…

Så till sist, ett gäng broscher. Den gula blomman i mitten är i celluloid och från 20/30-tal (kan man ju inte tro!), samma gäller fåglarna fast de nog är snarare 30/40-tal. Paraplyet kan vara helt i plast men kan också vara en blandning av plast och bärnsten, den häftiga kvinnan med cigarettmunstycket kan vara gammalt men också en repris från 70-talet. Den lilla rosa hunden är nog tyvärr det, dvs senare ”kopia” på hundarna i celluloid från 40/50-talet men juryn sammanträder fortfarande…

 

Trådgardiner

Vad gör man när man vill ha ”nya” gardiner till sitt stora fönster i 60-talsvillan? Gardinerna behöver släppa igenom mycket ljus men samtidigt skydda från insyn. Svårt nog att hitta gardiner när det behövs 5 längder, än värre om man vill ha äldre trådgardiner…

Trådgardiner går inte att uppbringa nya (de försvann någon gång på 60/70-talet) och hitta 5 likadana begagnade måste anses mer eller mindre omöjligt – så vad göra?

Jag letade istället efter tre par gardiner med liknande färger som skulle fungera tillsammans. De behövde inte ha samma mönster, bara matchande färger. Och efter ett visst letande lyckades jag hitta tre par för 60 kr per par, dvs mina nya gardiner kostade totalt 180 kr – köp nya gardiner till mitt stora fönster för det!

20180817_105705

Jag hängde de bruna längst ut på var sida, de gula med vävda ränder som nästa på båda sidor och det gulrandiga i mitten. Blev till och med bättre än jag trodde…

Liten julafton

Jag har en kontakt i England som jag emellanåt köper ifrån, Naomi som hon heter, brukar samla en period så vi får ihop en kartong. Det är alltid ”liten julafton” när jag hämtar ut den där lådan!

Det är inte alltid billigt, särskilt när pundet är dyrt, men däremot vet man alltid vad man köper. Naomi är otroligt kunnig när det gäller äldre plastsmycken så oftast är det också hon som får hjälpa mig när jag kör fast.

Hon är dessutom duktig på hela ”vintage-grejen”, hon driver flera FB-sajter men har också skrivit ett antal böcker, bla den här Style me vintage.

Tre armband, alla i celluloid. Det bruna armbandet är tidigt, 20/30-tal. Armbandet med stenarna och det blommiga är båda 30/40-tal. Särskilt det med stenarna är jag extra nöjd med, hade inget sånt innan och det saknas inte en enda sten – efter så många år… häftigt!

Mer celluloid, är rätt förtjust i det måste erkännas… Armband i blått och vitt, brosch i blått och natur och brosch med matchande hattbrosch, alla 30/40-tal. Örhängen något senare, 40/50-tal.

Två 50-talare jag inte kunde låta bli… Troligen celluloid även i dessa men de är dessutom täckta med en slags sammetsyta. Särskilt hunden är ju helt underbar!

Så till sist, två bakelitbroscher 30/40-tal. Båda fina, var och en på sitt sätt, den svarta typisk art deco och den med de blå stenarna är en riktigt fin sak, troligen gjord i Österrike som på den här tiden gjorde otroligt tjusiga saker med glas-stenar.

Börjar bli gammal?!

Jag är ju road av äldre smycken och därigenom också av äldre mode. På FB finns det grupper om det mesta, så även med vintagekläder och det är där jag inser allt tydligare varför jag samlar smycken fram till 60-talet men inte längre.

En gång när jag var tonåring på 70-talet och jag var sur på min mamma för hon inte hade sparat något klädesplagg som var modernt då och hon hade haft på sin tid (som om jag kunde ha haft det, vi har aldrig någonsin haft samma storlek och det skiljer mer än 10 cm i längd…) så sa hon ”vänta du bara tills det du redan haft en gång kommer igen så får du se att det inte är så kul”. Och vad rätt hon hade!

Klänningen ovan hittade jag till försäljning på en vintagesida på FB och inser att jag hade exakt en sådan, dock röd och lång, på min studentfest. Och det är faktiskt inte särskilt kul när man inser att det som man själv äger/har ägt numera har blivit vintage/retro!

Fram till 60-talet känns helt ok, det minns jag men det var mamma och hennes generation som hade kläder och smycken, inte jag själv. Tror att det är därför jag är väldigt svag för plastclips från 50/60-tal, tyckte som barn att mammas örhängen var så himla fina.

Men jag har väldigt svårt att gå igång på det jag själv och mina vänner haft. Det får det ju mig dessutom att känna mig vintage-gammal…

Varmaste dagen hittills

Vad gör man den varmaste dagen hittills, denna sommar utan slut? Jo, man tar hunden och sätter sig i bilen, kör ner AC:n på 16 grader och kör på en liten loppis-runda! Och konstaterar att den enda svalka som går att få är just i bilen…

Blev tyvärr inte så mycket köpt, så är det ibland på loppisar, men det var kul ändå. Jag besökte ett ställe jag aldrig varit på tidigare, Stuff & Mind i Fagereke utanför Kosta. En riktig klassisk antik och loppis med allt mellan himmel och jord, tyvärr bara inte just det jag letade efter. Jag letar efter plastsmycken så klart, det gör jag alltid, men just nu är jag också på jakt efter ett rött bestickställ (plastklädd metall) och en vattenkanna i rött och vitt.

 

Eftersom det kommer att komma en ny liten bebis till i familjen föll jag istället för ett par ursöta små vita barnskor som bara var tvungna att följa med hem. Hittade dessutom en kombinerad brosch och hänge som nog inte är så väldigt gammalt men som jag tänker att jag kan göra ett fint halsband av.

På vägen tillbaka körde jag till Loppis i Skruv, en loppis jag brukar besöka några gånger varje sommar. Det är också en typisk antik & loppis med en salig blandning av prylar. De har dessutom mycket glas, passande nog eftersom de ligger granne med Skrufs glasbruk. Men tyvärr hittade jag varken det jag letade efter eller något annat som pockade på att få följa med hem så jag körde därifrån tomhänt.

Tur att nätet finns, eller?!

Det har inte blivit så mycket loppisar som önskat denna varma sommar utan det har istället blivit att lusläsa Tradera, FB och andra ställen på nätet (när solen gått ner). Det är naturligtvis superbra att nätet finns, om inte annat är det ett ställe för oss nördar att ha kontakt, men kanske inte alltid lika bra för plånboken. Det är på loppisar jag fyndar, på FB-sidor för smycken har plastsmycken blivit allt dyrare och även på Tradera har det blivit svårare och svårare att hitta plastsmycken till vettiga priser.

Jag har väl delvis mig själv att skylla (?!) eftersom jag missionerar ganska idogt om dessa smycken och den kulturskatt jag anser att de är. Sedan har också vintage/retro blivit allt större och särskilt 40/50/60-talssmycken blivit mer eftertraktade för att ytterligare förstärka ”outfiten”. Det känns lite dubbelt eftersom jag samtidigt tycker hela den här retro/vintage-världen är rätt kul!

 

 

Har i alla fall blivit några nya smycken till samlingen. Armbandet är en riktig raritet (och dyrt!), det är fransk art deco och i galalith. Galalith är en plast gjord på mjölkråvara (!) – alla som pratar om den ”hemska” plasten som miljöbov, varför tar ingen upp den här plasten igen, vore väl bra för mjölkbönderna också?!

Röda, vita och blå örhängen är 60-tal och borde ha kommit från USA, typiska patriotiska amerikanska färger. Halsbandet, till sist, känner jag mig osäker på men skulle gissa 50/60-tal men det behöver jag studera närmare.