Nu har jag nog kommit på det…

Tror jag har klurat ut hur jag ska gripa mig an att sortera och katalogisera min samling. Jag ska sortera upp dem i tre tidsålder,  1870-1920, 1930-1940 och till sist 1950-1960.

Så småningom tänker jag att de rent fysiskt ska ligga sorterade så men nu första tänker jag ägna mig åt att sortera upp dem här på bloggen.

Har lagt upp tre sidor (under arbete) som först har en kort sammanfattning om material och annat som är typiskt för plastsmycken under respektive period och därefter kommer min samling, med kommentarer, finnas under respektive rubrik. Så länge får även min rubrik Min samling… ligga kvar med länk till bildbanken.

Blir naturligtvis långa sjok med texter/bilder under varje rubrik men tror ändå att det kan fungera.

 

Senaste tillskotten

Blivit lite nytt till samlingen  (undrar när jag ska få någon ordning på den…).

2017-02-22-09-15-00

Det här fina halsbandet har silverlås och det gjorde mig lite förvirrad. Spontant hade jag sagt ett halsband i lucite från 40/50-talet men de brukar aldrig ha silverlås… Så en teori skulle kunna vara bärnsten. Det är bundet med textiltråd så Coca-Cola-testet fungerar inte så det är ögon och näsa som får jobba lite. Men jag kan varken se eller lukta bärnsten (luktar kåda) så det är nog trots allt plast. Och eftersom jag inte kan känna någon direkt lukt är det ändå med största sannolikhet lucite.

Tyvärr har inte silverstämpling någon årsstämpel utan ”bara” 830, kattfot och S, så någon hjälp där får jag inte. Min teori är att det är äldre, snarare från 30/40-tal när plast fortfarande var lite dyrare material än vad det är idag så det var värt ett silverlås.

 

Detta fina ”dressclip” som du sätter i ringningen är i celluloid och från 20/30-tal. Det finns en utsmetad stämpel och jag tror att detta är gjort i Japan. Många i den här stilen är gjorda där och såldes till Europa, främst under mellankrigstiden, dvs 20/30-tal. De ska vara skurna och inte gjutna, med vetskap om Japans kultur på det här området stämmer säkert det – fina är de oavsett!

 

Barnsmycken från 50-talet

Den här veckan blev det barnsmycken i celluloid från 50-talet, möjligen början av 60-talet, för hela slanten. Ropade in ett parti med helt oanvända som legat nerpackade, troligen från en butik. Helt ljuvliga!

Fyra broscher med sagotema, har inte riktigt klurat ut vilka alla sagorna är bara. Snövit, prinsessan som kysste grodan men sen?

Lite maritimt…

Några fåglar/djur.

Och så till sist, förutom ett halsband också något som jag egentligen inte samlar på men som var så otroligt söta…

 

 

Senaste till samlingarna

Fyllt på samlingen lite, nya fynd kan jag knappt kalla dem eftersom en del av dem var rätt dyra… Tyvärr, för min plånbok, har jag börjat falla för lite smycken på Ebay- och de är inte precis billiga!

Först en brosch som ev skulle kunna vara i bakelit, har inte testat den ännu men jag har förhoppningar!

Ett gäng helt ljuvliga celluloid-broscher som sträcker sig från 20-talet fram till 60-talet.

Några halsband, de två högra är definitivt celluloid troligtvis från 30/40-talet men de två vänstra kräver lite mer ordentligt titt. Det övre är troligen lucite, celluloid är aldrig riktigt vitt, och det undre är troligen celluloid men skulle också kunna vara någon form av nöt eller möjligtvis ben.

Till sist ett gäng örhängen som alla mer eller mindre kräver lite funderande, de hängande röda är äldre än de andra, de pärlemorskimrande rosorna kan vara just pärlemor och inte plast…

Nöjd med senaste fynden

Igår blev det en loppisrunda och jag känner mig väldigt nöjd med mina fynd, särskilt halsbandet. Om det är som jag tror är det riktigt gammalt och gjort i celluloid men har inte gjort någon djupdykning än. Typiskt ett sådant fynd som det är spännande att börja leta efter tidsålder, material osv. Kul!

Så blev det några örhängen/clips också, troligen i lucite och 40/50-tal. Särskilt nöjd är jag med de blå rosorna, tror inte jag har några sådana… Kan inte nuläget vara lite svårt att veta eftersom jag inte har någon riktigt bra ordning på samlingen än, suck. Men det kommer det också så småningom.

Nya celluloid-smycken

De senaste dagarna har jag hittat lite att fylla på samlingen med.

Mitt bland celluloiden smög det in en brosch som jag tror eventuellt skulle kunna vara bakelit… dock inte testat den än, kan också vara ebonit, vulcanit eller något liknande. Den underbara lilla hjorten är dock celluloid, däremot är den nog inte så gammal som den ser ut – kanske 50-tal?

Oh hoppsan, lite lucite också… örhängena är troligen i lucite och troligen 50/60-tal men har inte fördjupat mig i dem ännu. Sedan hittade jag en ljuvlig brosch i celluloid och, tror jag, lucite (den genomskinliga delen), den är tidig, troligen 30-tal.  Den underbara namnbroschen fick jag av en av mina ”huvudleverantörer” Annette (tack!), hon hittar jämnt fina saker som jag vill ha! Tyvärr har den tappat sin nål men det går att lösa. Jag tror att även denna är riktigt gammalt, 20/30-tal.

Till sist, två celluloid-broscher från en annan av mina ”leverantörer” Olga, som också har en förmåga att hitta sådant jag vill ha. Skidåkaren är fransk och från 30-talet, den underbara lilla danserskan är från Wales och troligen i samma ålder. Tyvärr har hon tappat sin arm och det är ju inte helt enkelt att laga, även om jag hade haft armen – vilket jag inte har…

Plast och bärnsten

Jag är väldigt svag för brittiska tv-program och särskilt deras ”antik-program”. I tv 8 går ett program som heter Antique Road trip som jag ständigt bänkar mig framför. Tidigare gick det också, på någon av BBC-kanalerna, Bargain hunt som också var väldigt bra. Tyvärr slog man ihop lite kanaler och då försvann det, jag hoppas fortfarande att tv 8 ska köpa in det.

I alla fall såg jag ett avsnitt igår och lärde mig ett nytt sätt att skilja på plast och bärnsten, vilket kan vara VÄLDIGT svårt. Jag har redan lärt mig att bärnsten faktiskt luktar kåda (det är ju gammal kåda) om man värmer den men igår lärde jag mig att man också/eller kan testa med Coca-Cola!

Plast sjunker och bärnsten flyter i Coca-Cola. Allt går ju inte att stoppa ner i Coca-Cola men där det fungerar och man kan skölja av det efteråt så ska det vara ett mer eller mindre bombsäker sätt. Detta var en antikexpert som är duktig på smycken som sa det så jag bestämde mig för att tro på det. Har dock inte testat min nyvunna kunskap ännu…

Lite nytillskott till samlingarna

Så här mitt ibland julstökandet fotograferar jag lite nytillskott. Även om jag inte kategoriserar dem ser jag i alla fall att fotografera dem innan jag lägger dem till samlingen. Min samling börjar bli så stor att jag behöver bilder som stöd för minnet när jag är ute och letar efter mer.

Även om jag inte kategoriserar dem än kan jag nog ändå konstatera att det blev celluloid för hela slanten den här gången, de flesta äldre, 20-tal och framåt, de två högra broscherna är franska och från 20/30-talet och jag gissar att de små charmiga amorinerna ligger på ungefär samma tidsperiod. Även örhängena på den övre bilden ligger nog där, kanske 40-talet, övriga två broscherna är senare men kan ändå vara 40/50-tal.

 

 

Senaste raiden

Känner mig extremt nöjd efter gårdagens loppis-raid, hittade riktigt mycket kul. Det är så olika, ibland kan det gå veckor och inget roligt alls dyker upp, sedan helt plötsligt hittar jag massor nästa gång! Men det är det som är halva nöjet…

Den här gången har jag dessutom hittat några som är extra spännande,

Halsbandet har jag aldrig sett förut, aldrig ens något liknande, så det kommer att kräva lite grävande för att klura ut vad det är. Örhängena är riktigt gamla, skulle kunna vara bakelit.

Sedan ett ”gäng” från 50/60-talet, några i lucite, någon i celluloid.

Alla väldigt typiska för sin tid!

Och till slut ett armband, några halsband och en brosch.

Armbandet är lite extra roligt, kombination av trä och lucite från 60-talet, det gulbruna halsbandet kräver lite mer studerande, skulle kunna vara från egentligen när som helst från 30-talet och fram till 60-talet, det blåsvarta halsbandet är med största sannolikhet från 60-talet och till slut en brosch i celluloid,som ska efterlikna benarbete, från 50-talet.

Äntligen kommit igång

Igår kom jag – äntligen – igång med mitt stora skrivprojekt ”plastsmyckens tidsaxel”. Ligger under en egen rubrik.

Eftersom det här är något jag antagligen kommer att hålla på med ett tag framöver så har jag bestämt mig för att jag lägger ut texterna allt eftersom så de kan ibland vara lite under arbete, dvs texten kan ändra sig, ett och annat kan vara felstavat, i lite fel ordning och se allmänt konstigt ut.

Så får vi se om det blir till hjälp i min egen katalogisering, det är ju det som är själva tanken – att skapa en översikt och en slags lathund. Kan det också hjälpa någon annan är det ju bara roligt!