Polyten

Idag har jag återigen lärt mig något nytt, det är helt underbart med människor som kan en massa saker. Jag kom i kontakt med en kvinna via Tradera som i sin tur tipsade mig om en grupp på Facebook – tack Gun – för broschnördar, som i sin tur gjorde att jag kom med på en annan grupp för plastsmycken. Enda problemet är att hålla i plånboken…

Jag la bara ut lite allmänna bilder på en del av min samling av broscher och då upptäckte en kvinna där att vi hade likadana broscher, bara i lite olika färg. Hennes var blå, min är orange. Hon berättade att den är 50/60-tal (visste jag) och att den är gjord i den första polyten-plasten (visste jag däremot inte). Jag trodde att det var celluloid! Polyten är den plast som också användes till de konstfulla badmössor med blommor på som fanns under den här perioden, tänk Esther Williams.

Härligt, då har man blivit lite klokare!

001784a99d66d81c2285db68f569024e

Har den här broschen också, den har inte riktigt samma mjuka plast – får nog kolla denna också…

Ljuvliga armband

När det är tomt och tråkigt på loppisfronten så är det tur jag har mina pålitliga ”leverantörer” som hjälper mig att hitta fina, roliga plastsmycken.

Igår kom detta ljuvliga armband från Annette på posten. Jag har fler av denna typ, alla olika, men detta var det finaste hittills! De är gjorda i celluloid, en del gjutna, en del utskurna. Detta tror jag bestämt tillhör det sistnämnda. Den här typen av armband tillverkades under en ganska lång period, från slutet av 20-talet och fram till 50-talet. De utskurna är äldst, just detta armband gissar jag kan vara så gammalt som 30/40-tal. Många, både armband och liknande broscher, tillverkades i Japan under mellankrigstiden men framför allt på 50-talet.

2017-06-22 08.32.53

Dessutom kom det ett riktigt bubbelgums-halsband i rosa som bara måste vara 50-tal. Har också hittat ett par svartvita clips till min svartvita samling.

Sedan var jag och hämtade ut ett parti jag köpt från USA. Det är oftast dyrare, de har en annan samlarmarknad, men också ett mycket större utbud. Eftersom frakt, skatt och sådant kostar en slant brukar jag passa på att köpa flera smycken av samma säljare. Tyvärr fotade jag det inte innan jag plockade upp, det var så otroligt fint inslaget. Men innehållet var det heller inget större fel på!

Plötsligt händer det…

Plötsligt händer det, som de säger i reklamen… En rätt lång period har det varit väldigt tunnsått med äldre plastsmycken på olika loppisar, varken Erikshjälpen eller Kupan har haft något roligt på länge.

Idag fick jag ändå för mig att cykla till Kupan när jag ändå var ute i ett annat ärende – och tjohej, en hel uppsättning med äldre plasthalsband hittade jag där!

Ett svartvitt som bara måste vara 60-tal och ett rött som med största sannolikhet kommer från samma era. Båda i lucite.

Ett riktigt långt i kolabrunt som är svårt att datera, kan vara allt från 20-tal fram till 60-talet, kräver lite mer studerande, och ett treradigt halsband som är blandat glas- och plastpärlor, 50-tal.

2017-06-14 15.14.29

Så till sist en brosch som kom med posten idag. Troligtvis celluloid från 30-talet men även denna behöver mer studerande.

Med andra ord, en bra dag i ”samlar-livet”!

Loppis-tider

Blivit lite nytt till samlingen men när solen och värmen äntligen kommit blir det lite mindre soffhäng och lite mer solstolshäng…

Men – sommar innebär också loppis-säsong, förutom de vanliga loppisarna jag brukar besöka hittar man loppisar i var och varannan buske nu när det börjar bli sommar. Många loppisar är bara skräp men även om jag, tyvärr (för mig) har gjort att en och annan har fått upp ögonen för äldre plastsmycken, så kan man ändå fynda. Plastsmycken ses fortfarande som mer eller mindre skräp och värderas inte alls av de flesta. Och det tackar jag ju för…

Ropade in ett så fint armband och blev så fruktansvärt besviken när jag fick det, det hade spruckit. Det är också en del av att man varken förstår,  eller värderar, äldre plastsmycken – man förstår inte att de är ömtåliga. Men tror att plast är dagens plast, alltså inget man behöver vara särskilt försiktig med, men äldre plast kan ofta vara skör och gå sönder om man tappar den. Så än så länge har jag mycket kvar att missionera om!

 

Testa plast i smycken del 3, lucite

Det tredje, och vanligaste, materialet i äldre plastsmycken är lucite. Lucite ”uppfanns” på 30-talet. Under 30-talet samexisterade celluloid, bakelit och lucite men när vi går in i 40-tal tar luciten över mer och mer, och när vi är framme vid 50/60-tal så är det i stort sett bara lucite. Lucite var både ett billigare och stabilare plastmaterial än celluloid och bakelit så därför slog det i princip ut allt annat.

På 60-talet och framåt kommer mängder med nya plastmaterial i smycken men inom äldre plastsmycken brukar man hålla sig till de här tre. Det är som jag brukar skriva, det är smycken, inte kemi jag sysslar med…

Lucite är i mångt och mycket föregångaren till det som vi idag kallar plexiglas även om det på den tiden fanns i alla upptänkliga färger och former, mjukhet och hårdhet.

Lucite är ett lätt plastmaterial och bakelit och lucite kan tex se väldigt lika ut men det är stor skillnad på vikten (och känslan i plasten). Svårare kan det ibland vara att skilja på celluloid, som också är lätt, och lucite, de kan se väldigt lika ut.

Det är svårt att säga ”så här gör du” för att veta om det är lucite. Lucite luktar inte och har inga andra tydliga kännetecken. Lucite är den enda av dessa tre plaster som kan vara genomskinlig, så är smycket äldre och genomskinligt då är det lucite, det är också den enda plasten som är riktigt vit, bakelit fanns i vitt från början men de har idag blivit beige/benfärgade av ålder och celluloid finns över huvud taget inte i kritvitt. Sedan är det helt enkelt uteslutningsmetoden, är det inte bakelit och inte celluloid och 60-tal och äldre – då är det lucite.

Köpt roliga örhängen

Och så lite annat också förstås… Hittade så roliga örhängen på Tradera, aldrig sett dessa förut med pelikanerna på. Tror att de hör hemma någonstans 50/60-tal.

 

Sedan hittade jag ett vackert set i lucite/thermoplastic (som det ofta kallas i USA och England) med halsband, armband och örhängen. I stort sett allt i den här stilen, finns ett antal olika varianter, är 50/60-tal, mestadels 50-tal.

2017-04-27 10.44.29

Lite broscher har det också blivit, de har jag inte synat närmare ännu. Mest spänd är jag på pudeln, den känns som att den skulle kunna vara rätt gammal. Även den ursöta hunden längst ner till höger skulle ev kunna vara gammal. Övriga tror jag ligger på 50/60-tal och är både lucite och celluloid.

Till sist, ett par stela armband som skulle kunna vara allt från 40-tal till igår… Den här typen, stela plastarmband, är de absolut svåraste att åldersbestämma. Stela armband är ju stela armband… här går jag ofta gå på känslan, tyngden, känslan i plasten och helt enkelt magkänslan. Ju fler jag hanterar, ju mer får jag en magkänsla för om det är gammalt eller inte.

Jag börjar mer och mer förstå antikvitets-specialister som man ibland tänker – hur kan de veta? Men det finns något där som sitter i händerna och känslan.

Mycket blommor blev det…

Sådär, nu har alla Blommor och Frukt kommit på plats. Känns riktigt roligt att sortera nu när jag kommit på hur. Dessutom hittar jag ett antal i kategorin tveksamma, antingen till material eller till ålder, dem sorterar jag för sig för att gå igenom senare.

Jag passar på att få så mycket sorterat som möjligt nu innan städhjälpen kommer i veckan. Jag ”inreder” lådorna med sammet och/eller filt också innan jag lägger dit mina smycken och det dammar en del när man klipper i den typen av tyger. Tygbitar från Erikshjälpen och Kupan och tunn dubbelhäftande tejp från Clas Ohlsons så går det galant.

Nu ska jag ge mig på ”kroppsdelar” som nästa kategori,  undrar vad jag ska kalla den kategorin? Kroppsdelar kan den ju knappast heta! Den består även kameer, ansikten, händer etc men det kanske får heta människor? Får nog fundera på det…

Äntligen!

Har verkligen haft ett ”heureka-moment”. Idén om att sortera upp min samling av äldre plastsmycken i kategorier istället för ålder och material var verkligen den förlösande faktorn. Det innebär ju att jag inte först måste ta reda på allting om varje smycke utan kan börja med att sortera, hitta dubbletter och tveksamheter för att sedan gripa mig an dem en och en en. Pust…

 

Ska sortera upp mitt bildarkiv på Pinterest likadant så blir det ju också otroligt mycket lättare att hitta där och se om jag redan har något liknande när jag är ute och letar.

Jag har börjat med kategorin Djur och fåglar. Och genast hittade jag ett par dubbletter och en som kändes väldigt tveksam. Så behovet av en genomsortering är stort har jag en obehaglig känsla av…

2017-04-01 09.08.06

 

Testa plast i smycken del 2, celluloid

Den näst största äldre plasten är celluloid, eller som det är med bakelit,  en mängd olika plaster som alla uppträder ungefär likadant och som jag buntar samman under rubriken celluloid. Det är ju smycken jag ägnar mig åt, inte kemi, så jag fördjupar mig inte bland molekylerna…

Celluloid är den äldsta plasten (finns en del andra tidiga material som upplevs som plast men som har sitt ursprung i växtriket, därför räknas de inte fullt ut som plaster) och räknar sitt ursprung till 1860-talet. Det uppfanns för att skapa ett alternativ till biljardbollar i elfenben. Det är också under 1800-tal och tidigt 1900-tal celluloid hade sin storhetstid som ersättningsmaterial för elfenben, sköldpadsskal, bärnsten, korall och liknande dyra och exklusiva material.

Smycken i celluloid kan man hitta under perioden slutet 1800-tal fram till 50-talet, även om lucite tog över mer och mer under 1940-talet. Men det man ska tänka på är att den tidiga celluloiden och den senare kan skiljs sig en hel del åt.  Den tidiga är relativt skör, och dessutom brandfarlig, medan materialet utvecklades till mer hållbara varianter senare.

Det är mycket ovanligt att hitta celluloid-smycken från 1800-talet men naturligtvis kan det gå… från den här tiden är det i stort sett bara ”kopior” på smycken i dyrare material, alltså styrt av modet vid den här tiden.

Den stora mängden smycken jag som samlare hittar är framför allt gjorda de tre första årtionden på 1900-talet. Broscher, hårkammar av olika slag,  hattpinnar, armband och halsband. Men Japan gjorde mängder med lite roliga smycken i celluloid efter kriget som exporterades i rätt stora mängder både till Europa och USA.

Hur vet man då om det är celluloid?

1. Titta, titta och titta… är det ett smycke som är gjort för att likna något exklusivare material? Då är det rätt stor chans att det är celluloid.

2. Titta, titta och titta igen, håller du upp smycket mot ljuset så ska du kunna se igenom det – även om det är helt färgat.

3. Känn på vikten och titta på tjocklek, celluloid är väldigt lätt och oftast relativt tunt.

4.. Värmetest, värm materialet med dina händer (genom att gno rätt intensivt) eller med hjälp av varmt vatten så ska det lukta kamfer – tänk malkulor! Eller går du till apoteket och köper kamfer så du vet hur det luktar. Men, men – lukten säger egentligen ”bara” att om det luktar kamfer är det tillverkat tidigare än slutet på 20-talet när kamfer ersattes med annat, kan alltså vara celluloid ändå även om det inte luktar.

5. Lär dig känna igen smycken från tiden tidigt 1900-tal fram till slutet 30-tal, plus de japanska från 50-talet, genom att läsa och titta på mängder av bilder så är det också en mycket god hjälp. Särskilt eftersom det faktiskt inte finns något hundraprocentigt sätt att säga – detta är celluloid!

En hög blev det…

Men den här gången har jag inte varit ute själv utan de kommer från ett par stycken jag återvänder till på Tradera och från Olga, en av mina ”leverantörer” som håller ögonen öppna efter roliga äldre plastsmycken åt mig.

e78744b88d1cf2a6a51dcbc732b1f051

Bland annat ett armband som Olga själv trodde var bakelit – och ja, det är det! Jag har gjort Simichrome-testet och det gav utslag. Tack Olga!

Tre jättefina halsband,  det blågröna och blå är med största sannolikhet lucite och från 1950-talet, det gulaktiga är troligen äldre och kan vara bakelit eller celluloid, inte testat än.

Två broscher och ett set med brosch och örhängen. De ljuvliga turturduvorna är celluloid och gissar 30/40-talet, den typen var poppis då. Fisken får jag fundera på, vet spontant inte varken material eller ålder. Och setet tror jag är lucite och skulle kunna vara 50-tal men även 40-tal.

Örhängen finns ju hur många roliga som helst, de här fyra är troligen 50/60-tal.

Och så till sist de där som är nästan stört omöjliga att få fram ålder på. Ringar är väldigt svårt, plastringar i lucite var väldigt populärt på 60-talet men de kom tillbaka på 80-talet och såg ungefär likadana ut… Det enda lite säkra är om man råkar hitta en bild eller annons där de dyker upp.